tisdag 13 april 2010

Pelles anor

Ätten Stenfeldts vapensköld

Om ni skulle ha missat det så håller jag på med släktforskning;). Jag har ju letat främst på min farmor och farfars sida och hittat en del, men nu har jag även sökt på Pelles farmors och farfars sida. Igår flöt det på så bra att jag hittade leden tillbaka till 1730-talet på Pelles farfarsmors sida. När jag sedan la in uppgifterna i mitt släktforskningsprogram visar den på träff i någon annans släktforskningsuppgifter, vilket är en stor fördel med det programmet. Då visar det sig att lille Pelle härstammar från en Lorentz Stenfeldt född i Kiel 1647, som flyttade till Malmö och där gifter sig med Anna Göransdotter Rode och får sonen Georg Stenfeldt som klättrar i rang i det militäriska (har inte hittat orsaken än) så han till slut blir adlad av drottningen Ulrika Eleonora.

Denna Georg Stenfeldt gifter sig med Elsa Charlotta Stråle af Sjöared 1712 (jaja, det låter väl fint tänker ni, men so what?) Jo, denna Elsa Charlottas farmorsfarmors far är Gustav Vasa. Haha så Pelle härstammar från både adlig och kunglig släkt...

Inte för att detta var något som jag hoppats på, för jag är nöjd över mina "enkla anor", men det är så häftigt att man kan hitta sina anfäder så långt tillbaka OCH bonus om det är lite av extra intresse!

I kväll blir det att kolla film med brorsan, han har sin lediga vecka.

Tjoho!


Inga kommentarer: