Detta är resultatet av min ljusstöpning för en vecka sedan (jag vet att bilden inte är den bästa men det får ni stå ut med). Det blev ganska bra förutom hål i mitten på några. Förstår inte riktigt varför det blev så det, då det är första gången jag gjort detta men jag ska fylla på dessa med stearin innan jag tänker tända på dem. Har testat ett ljus och det brinner ok.
Idag har det varit fantastiskt väder! Här ser ni oss ha bollek mot plank vid Fliseryds skola. Pelle hade spanat in en nygammal cykel till Amanda i Ruda och då tänkte vi ha en utflykt och picknick i det gröna på vägen dit. Haha så mycket det gröna det nu är den 26 februari men picknick med varm Oboy var det viktiga!
Här ser ni Amanda med sin nya cykel. Gissa om hon var stolt över den? Hon testade den ett par längder med antingen Pelles eller min hjälp. Hampus var inte mindre glad han för han har varit "ute efter" Amandas cykel ett tag och nu får han ta över den.
Nu har vi laddat för en ny skolvecka och strax är det dags för godnattsaga!
Natti Natti!
söndag 26 februari 2012
fredag 24 februari 2012
Mitt sportlov 2012
Här lider sportlovet mot sitt slut och det har gått alldeles för fort men jag har hunnit med mycket under denna vecka!
I lördags var jag och brorsan på dop i Jönköping. Det var kusinbarnet Julian som skulle få känna på dopvattnet. Alltid lika trevligt att träffa släkten och få lite uppdatering om deras liv. Resan gick mycket bättre än vad vi vågat hoppas på då det varnades för halka och mycket jobbigt väder. Men vi klarade oss ifrån det och såg endast ett par snökorn vid Nässjö. Regnet öste ner i Jönköping när vi åt smörgåstårta och drack kaffe men vad gjorde det? När jag kom hem klockan 23 satt en sömnig Pelle och väntade på mig men jag tror jag var minst lika trött som honom.
Hela söndagen var jag seg och trött men det blev promenad och plock här hemma.
Måndagen hjälptes jag och barnen åt och röjde i deras rum och städade klart. På eftermiddagen kom Robban och såg till barnen medan jag och Pelle åkte och skulle spika vilka tapeter och golv vi ska ha i badrummet här nere. Men det blev inte riktigt spikat ändå så vi ska fundera ett tag till... Det är tur vi är ute i god tid så tänketid finns. Därefter blev det filmvisning på gamla filmer vi filmat själva sedan 2002.
På tisdagen åkte vi till mina föräldrar och jag testade på floating för första gången. Man ligger i ett ägg där vattnet är så salt att man flyter som en kork. En härlig men samtidigt skum känsla då det i bland kändes som det gick vågor där (men det gjorde det inte) och ibland som någon tryckte med sina fingertoppar på skulderbladen. När jag skulle resa mig kände jag mig som en blyklump och jag hade en trötthetskänsla i nacken och skulderbladen. Tydligen funderar det så att när kroppen är tyngdlös så försöker den återgå till sitt utgångsläge så kotor och senor sträcks. Jag ska testa en gång till men då med massage innan som mjukat upp nacke och rygg.
På onsdagen var det dags för tandläkarbesök. Hmm, det blev en tråkig historia och jag ska under våren laga tre tänder. Hade självklart lagt de tusenlapparna på något roligare men, men....
på kvällen träffade vi föräldragruppen som nu är utökad med ett litet barn till, lilla Fanny som är 6 veckor. Fem mammor som började träffas med fem barn som nu är uppe i elva. Hihi det är highlife när vi träffas och nästa gång är det dags att vara här.
Igår kom min kusin Eva-Lena och hennes son Jonathan som är fyra år på lunch och fika. Barnen var lite blyga i början men sedan kom de igång och lekte jättebra. Ena stunden var alla prinsessor (Amanda var överlycklig att få klä ut två killar!) och andra stunden körde de bilar och testade vem som kunde åka längst. Därefter blev det en långpromenad med brorsan. Kvällen avslutades med mer nostalgifilmer.
Idag har vi varit och matat änderna vid fågeldammen och nu ska det bli en sväng till lekplatsen på området. Ikväll ska Pelle och jag gå ut och äta en försenad Alla hjärtans dag middag. Tanken var att vi skulle ha gått förra fredagen, men vi sköt upp det med tanke på att jag skulle på långresa på lördagen.
Hej Svejs, Grus och Gnejs
I lördags var jag och brorsan på dop i Jönköping. Det var kusinbarnet Julian som skulle få känna på dopvattnet. Alltid lika trevligt att träffa släkten och få lite uppdatering om deras liv. Resan gick mycket bättre än vad vi vågat hoppas på då det varnades för halka och mycket jobbigt väder. Men vi klarade oss ifrån det och såg endast ett par snökorn vid Nässjö. Regnet öste ner i Jönköping när vi åt smörgåstårta och drack kaffe men vad gjorde det? När jag kom hem klockan 23 satt en sömnig Pelle och väntade på mig men jag tror jag var minst lika trött som honom.
![]() |
| Dessa tapeter + golv (fast svart) lutar det åt... |
Måndagen hjälptes jag och barnen åt och röjde i deras rum och städade klart. På eftermiddagen kom Robban och såg till barnen medan jag och Pelle åkte och skulle spika vilka tapeter och golv vi ska ha i badrummet här nere. Men det blev inte riktigt spikat ändå så vi ska fundera ett tag till... Det är tur vi är ute i god tid så tänketid finns. Därefter blev det filmvisning på gamla filmer vi filmat själva sedan 2002.
På tisdagen åkte vi till mina föräldrar och jag testade på floating för första gången. Man ligger i ett ägg där vattnet är så salt att man flyter som en kork. En härlig men samtidigt skum känsla då det i bland kändes som det gick vågor där (men det gjorde det inte) och ibland som någon tryckte med sina fingertoppar på skulderbladen. När jag skulle resa mig kände jag mig som en blyklump och jag hade en trötthetskänsla i nacken och skulderbladen. Tydligen funderar det så att när kroppen är tyngdlös så försöker den återgå till sitt utgångsläge så kotor och senor sträcks. Jag ska testa en gång till men då med massage innan som mjukat upp nacke och rygg.
På onsdagen var det dags för tandläkarbesök. Hmm, det blev en tråkig historia och jag ska under våren laga tre tänder. Hade självklart lagt de tusenlapparna på något roligare men, men....
på kvällen träffade vi föräldragruppen som nu är utökad med ett litet barn till, lilla Fanny som är 6 veckor. Fem mammor som började träffas med fem barn som nu är uppe i elva. Hihi det är highlife när vi träffas och nästa gång är det dags att vara här.
Igår kom min kusin Eva-Lena och hennes son Jonathan som är fyra år på lunch och fika. Barnen var lite blyga i början men sedan kom de igång och lekte jättebra. Ena stunden var alla prinsessor (Amanda var överlycklig att få klä ut två killar!) och andra stunden körde de bilar och testade vem som kunde åka längst. Därefter blev det en långpromenad med brorsan. Kvällen avslutades med mer nostalgifilmer.
Idag har vi varit och matat änderna vid fågeldammen och nu ska det bli en sväng till lekplatsen på området. Ikväll ska Pelle och jag gå ut och äta en försenad Alla hjärtans dag middag. Tanken var att vi skulle ha gått förra fredagen, men vi sköt upp det med tanke på att jag skulle på långresa på lördagen.
Hej Svejs, Grus och Gnejs
tisdag 21 februari 2012
Uppdatering
Här ser ni en lycklig flicka som har tappat sin första tand! Amanda har haft lösa framtänder uppe ganska länge, en följd av att hon slog i dessa när hon var 2½ år. Efter att ha ätit ett äpple förra helgen började hon klaga över att det knakat när hon åt det och att den var lösare än förut. På förskolan dagen efter åt hon knäckebröd och då blev den ännu lösare. Trots att hon vickade febrilt på den så lossnade den inte helt utan hon fick gå och lägga sig en kväll till med en lös tand. På morgonen därefter så fick jag hjälpa henne och lyckades att vrida den i motsatt riktning och "VOALAHH" så var tanden borta. SÅ lättad Amanda var när tanden var borta och inte minst STOLT över att vara en stor tjej! "Nu har jag tappat en tand som de andra på dagis!" ( Nu är det endast ett par som har tappat någon tand men för henne kändes det som hon var ensam kvar ungefär)
Jag har i flera års tid sparat på ljusstumpar för att någon gång komma till att stöpa egna ljus och hör och häpna kom jag till detta igår! Jag har gjort det på jobbet vid en julpysseldag men inte för egen räkning. Det tog längre tid än vad jag räknat med men resultatet blev bra och i kväll har ett ljus fått brinna med sin klara låga!
En mycket komprimerad sammanfattning av händelser senaste tiden men det kommer mera men en annan dag!
Go natt!
torsdag 12 januari 2012
Tacksam
Dessa fina rosor fick jag av mannen dagarna innan jul. Jag kom hem från jobbet en fredagseftermiddag och var trött efter mycket jobb och sena kvällar. Vad glad man kan bli för så lite. Egentligen skulle mannen ha dem själv då han har skött merparten av hemmet och vabbandet under hösten.
Jag är tacksam att jag har min familj!! =)
Det var kontentan av mitt inlägg. Go Natt.
Jag är tacksam att jag har min familj!! =)
Det var kontentan av mitt inlägg. Go Natt.
onsdag 11 januari 2012
Fortsatt nostalgitripp
Fortsätter med mina nostalgitrippar och med hjälp av bilder. Dessa togs för nästan exakt två år sedan hemma hos min kusin Linda som i dag har Kreathörn.
Amanda var inte på humör för att fotas, det är hon förresten nästan aldrig. Vi fotade nog henne lite för mycket när hon var liten så hon tycker det är jobbigt. Jag hade en tablettask att muta henne med, men det gick inte mycket bättre...Jaja, det blev en del fina foton iaf och Hampus hade inga problem med att fotas.
Jag har tänkt att ta tag i att skapa en fotovägg med olika bilder, ska bara komma till det.
Masade mig idag till slingan för första gången på mycket länge. Det var skönt, men kroppen har falerat under hösten och det är inte kul att känna sig i oform. Men det är till för att tas tag i. :)
Sagostund på schemat!
SoLong!
tisdag 10 januari 2012
Längtar efter våren och sommaren
Känner en mörk dag som denna när det aldrig blir riktigt ljust att jag längtar till våren, sommaren och ljuset! Har den sista veckan under jullovet gjort en storrensning på övervåningen och hittade då ett par cd-skivor med bilder från olika årgångar och händelser. Det är så roligt med bilder och helt plötsligt minns man så mycket mer! När jag ser ovanstående bilder så tänker jag på sola, bad, värme, grillning, mys och turer med båten. Jag hoppas på många sådana stunder sommaren 2012.
Har inte varit lika hemskt trött idag, kunde sova lite bättre i natt. Däremot var de flesta eleverna i skolan i den fasen jag var igår. Men det hör liksom till att man kommer lite "ur rutin" under loven, känns inte som lov annars.
Kom även till att fortsätta lite med släktforskningen under jullovet, åh vad jag saknat det! Inte för att jag kommit på något uppseendeväckande då jag främst forskat vidare i sidled, men tycker det är spännande att söka efter vad människor bott, levt och arbetat. Hur många barn de fick och vad de döpte dem till. Konstaterade att jag måste ha mycket släkt i Högsby och Mörlunda då många led bott och verkat där åtmistone fram till 1940- talet.
Nu är det godnattsagedax!
Natti
måndag 9 januari 2012
Första dagen efter jullovet
Jaha, första dagen efter jullovet går mot sitt slut. Sover oftast oroligt första natten till jobb och denna natt var inget undantag. vaknade dessutom av att det var så otroligt tyst, det var inte så konstigt då det var strömavbrott i hela området. Som tur var kom den tillbaka så att jag kunde brygga mitt heliga morgonkaffe.
Hjärnan har arbetat på högtryck för att uppdatera sig vad man var och tänkte innan jullovet. Har många idéer som jag vill förverkliga under vårterminen, hoppas jag får tid att utveckla dem. Har annars satt som riktmärke att jobbet inte ska få ta så stor del av mitt liv detta år som det gjort under 2011. Det betyder inte att jag inte ska göra ett bra jobb utan måste bara omprioritera och vara effektiv. Familjen och hälsan kommer först.
Amanda har varit och kollat sina öron och hörsel idag och det konstaterades att det var bra. Skönt! Det går vattkoppor i omgivningen så det är nog bara att vänta inom de närmsta veckorna. Jobbigt, men lika bra att ha det gjort.
Dagen har gått i gäspandets tecken så nu ska vi gå och läsa godnattsaga. ska försöka att inte somna innan barnen ;)
Go´natt!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


