fredag 29 januari 2010

Grattis brorsan!


100129

GRATTIS Brorsan på födelsedagen!


KRAM!
Obs! Inte vår bil, men ett fint exemplar av samma modell.

Igår var det dags för att åka med bilen till bilprovningen. Var något nervös då jag endast gjort det en gång tidigare i mitt liv och det var för ca 10 år sedan. Då ägde vi den fantastiskt fina lilla röda Peugeoten NDW (nu-du-wävlar) som det var riktigt krut i när man tryckte på gaspedalen. Vi hade då oroat oss för några saker som de skulle kunna slå ner på. Minns att ena stolen var provisoriskt fastsvetsad = inte så säkert vid en krock. När killen besiktat bilen klart och ska köra ut den, startar den inte. Han börjar att småskrattande säga: "Jaha, jag skulle precis säga att den är godkänd, men det är ju tråkigt att den inte startar, hehe". Så han och två killar till fick rulla ut den och "parkera" bilen. Kommer ihåg hur arg jag blev + att jag skämdes att bilj****n inte startade. Med raska irriterade steg gick jag till Pelles jobb (för bilprovningen ligger ute i industriområdet ca 15 minuters promenad från BE-GE) och berättade hur det låg till. Sedan var det bara att traska hem i kylan. När Pelle och hans pappa åkte dit ett par timmar senare startade bilen på första försöket...

Igår trodde jag väl inte att det skulle hända, men var orolig att de skulle hitta något fel. Sedan ett litet stressmoment var att Hampus var med och jag var rädd att han skulle bli irriterad att åka ur och i bilbarnsstolen. Men han fick faktiskt sitta kvar och tittade storögt på när killen kollade bilen, så det gick jättebra.

Our Toyota is fantastic =)!


Trevlig fredag!

onsdag 27 januari 2010

Soppa i vinterrusket


Räk/Kräftsoppa ca 6 port


2 stora morötter

1 liter vatten

2 st fiskbuljongtärningar/fond


Detta kokas samman i 5 minuter, häll sedan i:


1 burk creme fraiche

1 stor ask räk/kräftost

1 stänk cayennepeppar

lite salt och peppar (att smaka av med)

1 burk räk/kräftstjärtar, ilägges strax innan servering


Ev. redning med ljus maizena/toppredning med vetemjöl om ni önskar tjockare konsistens.


Smaklig måltid!


tisdag 26 januari 2010

Jag har fått en award!!!


Ojoj har fått en award från kusin Linda, jätteroligt! Men det var ingen lätt uppgift som jag blev tilldelad.

Jag ska alltså berätta 7 intressanta fakta om mig...

Håll i er nu kommer det omtumlande fakta om mig med betoning på intressanta:

1. Jag är otroligt närsynt, utan glasögon eller linser ser jag endast ca 20 cm innan det blir suddigt (Mia mullvad;)).

2. En gång somnade jag i tandläkarstolen under en rotfyllning. Bra bedövning samt klassisk musik i öronen gjorde susen.

3. Sovrumsdörren måste ha en ca 10 centimeter springa på natten för att jag ska sova bra (tvångstankar?).

4. Jag tycker inte om att köra bil i mörker.

5. Jag är urdålig på att berätta skämt.

6. Jag blir galen på bilister som inte blinkar i trafiken. Ska jag gissa vart de ska eller? *morr*

7. Jag har god förmåga att montera samman möbler.


Kopiera awarden på din blogg.
Länka till personen som tilldelat dig awarden.
Berätta sju intressanta fakta om dig själv.
Välj sju bloggare du vill tilldela denna awarden till.
Länka till deras bloggar.
Lämna en kommentar i deras blogg som talar om att de blivit tilldelade awarden.


Då jag inte har så många bloggande vänner, samt att två redan har skrivit detta har jag endast Robban att länka till, tyvärr.


Kram!


måndag 25 januari 2010

Speciella funderingar

Linnéuniversitetets logga

Sitter och läser på Linnéuniversitetets (som det nu så fint heter efter sammanslagningen av högskolan i Kalmar och universitetet i Växjö) hemsida gällande höstens kurser/program. Jag vill läsa specialpedagogik främst för att oavsett vilken ålder man arbetar med i skolans värld möter man alltid barn med extra behov av olika slag. Första tanken var att läsa kurs för kurs för att känna på det och skulle ett jobb dyka upp efter juluppehållet är jag inte låst i ett program. Men...nu sitter jag och läser om Speciallärarprogrammet som innebär 2 års läsande, men... då får jag en examen och kan titulera mig som Speciallärare vilket jag inte kan efter att ha läst specialpedagogik A, B, C i 1½ år. Det som talar emot är att programmet är i Växjö medan kurserna är i Kalmar. Det är lättare att ta sig till Kalmar än till Växjö samt att det är längre till Växjö. HJÄLP vad jobbigt det blev. Tur att ansökan inte behöver skickas än på ett par månader för det här måste jag få vända och vrida på. För det är inte bara jag och mitt liv som påverkas det är hela familjens såklart.

God måndag på er!
KRAM

fredag 22 januari 2010

Vad tiden går fort

Det känns inte som så länge sedan Amanda vilade så här hos mig

Fick i morse ännu en än gång konstatera att tiden går fort och att det är främst på barnen man märker det (för inte vill man titta på sig själv). Amanda bad om att jag skulle göra två Pippi-Lotta tofsar i hennes hår. När det var klart så bad hon om att bli sprayad med en hårprodukt som jag ibland använder på hennes hår när det är morgonrufsigt.
"Ja, nu kommer du dofta gott", sa jag då.
"Jaa, då vill kanske någon lukta på mig" svarade hon och fick en finurlig min.
"Jaha, är det någon särskild som du vill ska lukta på dig?"
"Ja, N" säger hon medan hon skuttar generat ut ur badrummet.
Här känner jag att jag blev lite ställd, men fortsatte:
"Tycker du han är söt?"
"Jaaa, jag är kär på honom" svarar min älskade Amanda och jag känner hur jag bara står och gapar för ordet kär har vi inte diskuterat här hemma.
Bara för att kolla frågar jag: "Vet du vad kär betyder?"
"Ja, det är när man gifter sig".
"Jaha, har ni pratat om det på Förskolan?"
"Jaaaaa", svarar hon då med höjda ögonbryn som det var det självklaraste i världen.
Guuud vad gammal jag kände mig då och det värkte till i bröstet, för är hon redan så stor? Jaja, jag vet att det är på ett barns nivå, men ändå?


Men nu är det nedräkning till helgen och LET´S DANCE! (ifall någon har missat att jag brukar titta på det;))


KRAAAAAAM

torsdag 21 januari 2010

Do you never mix them up?

HAHA, hittade denna bild i arkivet. Tagen i Robbans pojkrum för ca 7 år sedan. Kolla alla härliga pojkgrejer, speciellt Bambiplanschen ;). Jaja, tanken med detta inlägg var inte att reta Robban (puss på dig=)) utan att jag mindes när vi var på Teneriffa för att fira att pappa fyllt 60 år (dvs nyss;)) och skulle göra en båtutflykt.

Besättningen underhöll lite, men ville få en del av turisterna delaktiga. Pelle fick göra premiärdyket i vattnet som visade att nu var det fritt fram för turisterna att bada från båten. För att komma till poängen...när besättningskillen kom och frågade oss om någon var intresserad att ta preimärdoppet, frågade han om Pelle och Robban var bröder. Nä, svarade de i munnen på varandra och såg smått förolämpade ut. Robban svarade snabbt och pekade på mig att vi var syskon och Pelle var min pojkvän. Besättningskillen tittar lite frågande på mig sedan utbrister han: "Do you never mix them up?" Sedan gick han. Vi bara stod och gapade och frågan är vem som blev mest förolämpad...;)

Go Torsdag på er!
KRAM