söndag 11 mars 2012

VAF?

VAF - Vård Av sjuk Förälder? Det vore inte fel just nu. Vi konstaterar att det är första gången hela familjen är utslagen samtidigt. Visst det är ett sjukdomsförlopp som accelererat under en vecka men som kulminerat i att alla hostar lungorna ur sig. Hampus och jag var på vårdcentralen i fredags (just då var jag piggast att följa med) där det konstaterades halsfluss. Inte konstigt att han inte velat äta utan bara dricka. Vad svårt det är med små barn som inte kan förklara eller precisera vart det är ont.

Nu har det varit mycket ynk och gnäll i  mina senaste inlägg så nu hoppas jag att det vänder och att vi får njuta av det fina vädret som lovats de kommande dagarna, det som faktiskt är VÅR!! :)

KRAM
Vackert eller hur?


onsdag 7 mars 2012

Någon ni känner igen?

http://www.nyheterna.net/nyheter/Oskarshamn/Han-skoeter-snacket-i-hockey-bandy-och-fotboll

Kanske är det någon som känns igen?

VAB - del 2

Nu ska jag dela med mig av den spännande fortsättningen om vab. Vi har kommit den till andra delen...håll i er!
Amanda klagade i går morse att hon frös och hade ont i halsen. Detta med ont i halsen är något som barnen ofta använder som argument för att få smaka på halstabletter. Men jag lämnade henne som vanligt och sa utom Amandas hörselzon till en fröknarna att de fick se under dagen hur detta skulle utvecklas under dagen. Klockan 12 ringer förskolan hem till Pelle och ber honom komma och hämta henne då hon inte ville äta och tempen visade 38,0.

Men hon verkade ändå pigg under eftermiddagen efter att fått sovit en stund och ätit cheeseburgare.  Hon somnade tidigt och vi höll våra tummar allt vad vi kunde för att hon skulle vakna pigg. Men våra förhoppningar uppfylldes inte. Amanda kom upp helt groggy och rosig om kinderna och klagade att hon mådde jättedåligt. ###scheisse### var det minsta jag kände då. Så det var bara att ringa till Västerviks sjukhus och ge återbud. Så jag har varit hemma med två sjuklingar. Två sjuklingar på olika sjuknivå. Hampus är ändå på bättringsvägen och har tyckt att Amanda är den tråkigaste syster som inte ville leka och busa med honom som vanligt.

Till råga på allt kom Pelle hem med rinnande näsa och klagade över tungt huvud så nu är det sjukstuga på riktigt. Får se om jag lagom till helgen blir sjuk eller om jag har förmånen att klara mig.

Hoppas det tillfrisknas snart så att det går att gå ut!
Natti natti

måndag 5 mars 2012

VAB

VAB - Vård Av sjukt Barn. Det är kontentan av min natt och dag. Vi tyckte Hampus var lite glansögd igår kväll och att det var konstigt att han kröp upp hos Pelle i puffen och slocknade vid strax efter 19 (han är mycket mammig annars). Så vid kl 23 när jag somnat in så där lagom härligt börjar han gnälla och vrida sig i sängen. Tänder yrvaket lampan och känner då att han är som en kamin. Tempen visar 39,6 och en sjuk kille vill inte ligga ensam i sin säng, nej han vill ligga tätt, tätt intill och kramas vilket självklart är mysig men så varm som han då var är nästan obehagligt.

 Efter att suppen hjälpt fick vi sova en timme i stöten ungefär för då var det dags för vätskepåfyllning eller bara en bekräftan att man låg där intill. Summasummarum var min sömn inte så bra utan när klockan ringde halv 6 kändes det som ett hån. Men beslutade då att det var bäst att jag var hemma, kände mig inte så pepp att vara 100% alert att undervisa.

Vid lunchtid efter Hampus vilat  i 2 timmar visade tempen 40,0. Tur att febernedsättande finns!! Det har varit en mycket gnällig Hampus idag med all rätt. Hoppas bara att vi andra slipper scheisset. Amanda ska undersöka sina njurar i Västervik på onsdag och detta ska bli skönt att få gjort så jag vill inte veta av att någon influensa sätter stopp för det.

Nu är det dags för extra omsorg om lilla sjuka plutten då han precis vaknat efter en vilostund.

Detta är den friska Hampus
BYE!

söndag 26 februari 2012

Våren på intåg...

 Detta är resultatet av min ljusstöpning för en vecka sedan (jag vet att bilden inte är den bästa men det får ni stå ut med). Det blev ganska bra förutom hål i mitten på några. Förstår inte riktigt varför det blev så det, då det är första gången jag gjort detta men jag ska fylla på dessa med stearin innan jag tänker tända på dem. Har testat ett ljus och det brinner ok.
 Idag har det varit fantastiskt väder! Här ser ni oss ha bollek mot plank vid Fliseryds skola. Pelle hade spanat in en nygammal cykel till Amanda i Ruda och då tänkte vi ha en utflykt och picknick i det gröna på vägen dit. Haha så mycket det gröna det nu är den 26 februari men picknick med varm Oboy var det viktiga!
Här ser ni Amanda med sin nya cykel. Gissa om hon var stolt över den? Hon testade den ett par längder med antingen Pelles eller min hjälp. Hampus var inte mindre glad han för han har varit "ute efter" Amandas cykel ett tag och nu får han ta över den.

Nu har vi laddat för en ny skolvecka och strax är det dags för godnattsaga!

Natti Natti!

fredag 24 februari 2012

Mitt sportlov 2012

Här lider sportlovet mot sitt slut och det har gått alldeles för fort men jag har hunnit med mycket under denna vecka!

 I lördags var jag och brorsan på dop i Jönköping. Det var kusinbarnet Julian som skulle få känna på dopvattnet. Alltid lika trevligt att träffa släkten och få lite uppdatering om deras liv. Resan gick mycket bättre än vad vi vågat hoppas på då det varnades för halka och mycket jobbigt väder. Men vi klarade oss ifrån det och såg endast ett par snökorn vid Nässjö. Regnet öste ner i Jönköping när vi åt smörgåstårta och drack kaffe men vad gjorde det? När jag kom hem klockan 23 satt en sömnig Pelle och väntade på mig men jag tror jag var minst lika trött som honom.
Dessa tapeter + golv (fast svart) lutar det åt...

Hela söndagen  var jag seg och trött men det blev promenad och plock här hemma.

Måndagen hjälptes jag och barnen åt och röjde i deras rum och städade klart. På eftermiddagen kom Robban och såg till barnen medan jag och Pelle åkte och skulle spika vilka tapeter och golv vi ska ha i badrummet här nere. Men det blev inte riktigt spikat ändå så vi ska fundera ett tag till... Det är tur vi är ute i god tid så tänketid finns. Därefter blev det filmvisning på gamla filmer vi filmat själva sedan 2002.

På tisdagen åkte vi till mina föräldrar och jag testade på floating för första gången. Man ligger i ett ägg där vattnet är så salt att man flyter som en kork. En härlig men samtidigt skum känsla då det i bland kändes som det gick vågor där (men det gjorde det inte) och ibland som någon tryckte med sina fingertoppar på skulderbladen.  När jag skulle resa mig kände jag mig som en blyklump och jag hade en trötthetskänsla i nacken och skulderbladen. Tydligen funderar det så att när kroppen är tyngdlös så försöker den återgå till sitt utgångsläge så kotor och senor sträcks. Jag ska testa en gång till men då med massage innan som mjukat upp nacke och rygg.

På onsdagen var det dags för tandläkarbesök. Hmm, det blev en tråkig historia och jag ska under våren laga tre tänder. Hade självklart lagt de tusenlapparna på något roligare men, men....
på kvällen träffade vi föräldragruppen som nu är utökad med ett litet barn till, lilla Fanny som är 6 veckor. Fem mammor som började träffas med fem barn som nu är uppe i elva. Hihi det är highlife när vi träffas och nästa gång är det dags att vara här.

Igår kom min kusin Eva-Lena och hennes son Jonathan som är fyra år på lunch och fika. Barnen var lite blyga i början men sedan kom de igång och lekte jättebra. Ena stunden var alla prinsessor (Amanda var överlycklig att få klä ut två killar!) och andra stunden körde de bilar och testade vem som kunde åka längst. Därefter blev det en långpromenad med brorsan. Kvällen avslutades med mer nostalgifilmer.

Idag har vi varit och matat änderna vid fågeldammen och nu ska det bli en sväng till lekplatsen på området. Ikväll ska Pelle och jag gå ut och äta en försenad Alla hjärtans dag middag. Tanken var att vi skulle ha gått förra fredagen, men vi sköt upp det med tanke på att jag skulle på långresa på lördagen.

Hej Svejs, Grus och Gnejs

tisdag 21 februari 2012

Uppdatering


 Nu är det dags för en uppdatering. Inte att jag kommer att hinna/orka uppdatera allt som jag har på hjärtat i detta inlägg, men en del jag tänkt att dela med mig. På fotot ovan ser ni utsikten som Pelle och jag hade från hotell First Witt i Kalmar där vi bodde en natt för ett par veckor sedan. Det var delar av min julklapp till Pelle. Det är svårt att komma på en bra julklapp till en person som har det mesta, men detta var en uppskattad julklapp. Det blev trerättersmiddag på Larmgatan samt "Mission Impossible 4" på Biostaden. Filmen var ok. Hade jag sett den hemma i soffan hade jag nog inte gett den samma betyg då flera scener blir mer effektfulla i en biosalong. Denna tripp avslutades med ett IKEA-besök ( det går inte att besöka Kalmar utan att kolla runt på detta härliga ställe). MEN hemresan blev inte lika trevlig, då det var riklig nederbörd av snö så det endast var två smala strimmor som skulle föreställa hjulspår att följa. Till råga på allt så blev vi omkörda vid ett tillfälle som innebar att jag såg INGENTING, eller jo jag såg snöyran men inte var jag hade vägen vilket var såååå läskigt! Så när vi var framme hos mina parenteser så var jag så lättad och då klockan var ganska mycket på kvällen orkade vi inte köra hem igen med trötta barn utan stannade över natten för att utvilade köra hem i lugnare väder.
 Här ser ni en lycklig flicka som har tappat sin första tand! Amanda har haft lösa framtänder uppe ganska länge, en följd av att hon slog i dessa när hon var 2½ år. Efter att ha ätit ett äpple förra helgen började hon klaga över att det knakat när hon åt det och att den var lösare än förut. På förskolan dagen efter åt hon knäckebröd och då blev den ännu lösare. Trots att hon vickade febrilt på den så lossnade den inte helt utan hon fick gå och lägga sig en kväll till med en lös tand. På morgonen därefter så fick jag hjälpa henne och lyckades att vrida den i motsatt riktning och "VOALAHH" så var tanden borta. SÅ lättad Amanda var när tanden var borta och inte minst STOLT över att vara en stor tjej! "Nu har jag  tappat en tand som de andra på dagis!" ( Nu är det endast ett par som har tappat någon tand men för henne kändes det som hon var ensam kvar ungefär)
Jag har i flera års tid sparat på ljusstumpar för att någon gång komma till att stöpa egna ljus och hör och häpna kom jag till detta igår! Jag har gjort det på jobbet vid en julpysseldag men inte för egen räkning. Det tog längre tid än vad jag räknat med men resultatet blev bra och i kväll har ett ljus fått brinna med sin klara låga!

En mycket komprimerad sammanfattning av händelser senaste tiden men det kommer mera men en annan dag!

Go natt!