fredag 14 januari 2011

Dags för fredagmys!

Foto: Linda Thörn (KreaThörn)

Jaha, då var det redan fredag. Oj vad trött jag har varit denna vecka, det är jobbigt att gå upp så tidigt på morgonen. Men efter en kopp kaffe så har det mesta ordnat sig. Hörde att det eventuellt skulle komma en 1dm blötsnö i helgen... Än så länge är det ok med snön som ligger för min del då våren ännu är ganska långt borta och snön faktiskt gör det ljusare ute, men 1 dm blötsnö uppepå allt vi har låter inte speciellt lockande.

Trots att Hampus varit ifrån dagis i 2½ vecka (pga jullov)så har det fungerat otroligt bra att lämna honom den här veckan. Hoppas att det nu håller i sig så att det inte blir ett bakslag nästa vecka när det går upp för honom att det inte bara är en tillfällighet att vara där.

Amanda är ju stora tjejen som vill bli ännu större, hon har senaste veckan hunnit att fråga ett antal gånger när hon fyller 5 år. Vi har tittat i almanackan och jag har försökt att förklara att det är ett tag kvar. Som tur är säger jag.

Häromdagen på jobbet när jag läste igenom terminens kalendarium för skolan, stod det att i mars kontaktas föräldrarna till höstens kommande förskoleklass. Då gick det upp för mig att nästa år är det vår tur att få ett sådant brev då Amanda ska börja förskoleklass. Hjälp, jag minns ju tydligt som helst när jag gick i förskolan som motsvarar dagens förskoleklass.

När vi nu alla var så trötta efter första veckans jobb bestämde vi oss för att beställa hem kinamat som belöning. Mmm, så gott och barnen åt så de höll på att storkna.

Let´s dance blir det självklart sedan!

KRAMIZ




lördag 8 januari 2011

Kusinlööööv

Vi hade en trevlig stund vid Hjortberget. Allra roligast hade nog Pelle och Göran när de fick återuppleva gamla barndomsminnen.









God kväll!











Tråkigt med töväder


Stolt pappa och kusin, med all rätt.

Hampus gosar med faster Linda

Hampus passar på och gosar med nästa familjemedlem Göjjan

Släktsammankomsten vi hade i torsdags blev superlyckad (inte för att jag hade trott något annat), men det blev verkligen en helkväll med mycket mat.

Igår var det fantastiskt fint väder och det blev en runda runt Döderhultsdalen för min del medan pojkarna och Amanda gick till stadsparken och gjorde snögubbar och snöänglar. Det passerade ett medelålders par när Pelle, Göran och Amanda låg och krälade i snön. De utbrast att de aldrig hade sett så stora barn leka i snön och undrade om de skulle hjälpa de stackars männen ;).

Nu ska vi strax trotsa det tråkiga tövädret och försöka åka pulka vid Hjortknölen.

PUZZ

onsdag 5 januari 2011

Trettondagsafton


Mormor och morfars förlovningsservis från 1925 som äntligen har fått komma fram ur våra gömmor. Är så rädd om den, men den är ju till för att användas, eller hur?





Så är det dags för ännu en liten röd helg som innebär familjegemenskap. Ikväll trots att det är afton blir det inget speciellt, men i morgon (om alla får vara friska) är det dags för större delen av klanen Eriksson att infinna sig hos oss på eftermiddagen. Kusin Göran ska nämligen bo hos oss till söndag. Svägerskan Linda från Göteborg kommer, men hon ska bo hos grannarna. Så vi tyckte att det var ett bra förslag att alla ska samlas här över hemlagad pizza.


Idag har det stått handling, tvätt och rensning i garderob på schemat. Så Amanda och jag var och kastade lite smått och gott vid återvinningen för att sedan försöka göra ännu en snögrotta/lykta nu när det faktiskt var kramsnö. Hmmm, det var lättare sagt än gjort, så den fick bli halvfärdig då varken jag eller Amanda orkade göra den klar när snöbollarna ramlade isär för femtielfte gången.


Trodde det skulle vara något extra kul på tv en sådan här kväll, men icke sa nicke. Så det blir nog Harry Potter eller MarioKart på Wiiet då Amanda tycker det är superkul att se oss att fajtas mot varandra.


Zez o hörz!

KRAM

måndag 3 januari 2011

Snögrotta




Har sorterat igenom barnens leksaker för att få plats med dom de fick i julklapp. En del skänker vi bort och en del har jag beslutat mig för att spara. Det gjorde mina föräldrar och det är jag tacksam för idag.

För att inte helt klättra på väggarna gick Amanda och jag en runda med kälken på eftermiddagen. Vi avslutade rundan med att leka på områdets innerplats. Det är inte lätt att leka på den med all snö, men Amanda lyckades att gunga en stund. Amanda kom med idén att vi skulle samla en massa stora snöklumpar i en hög. Detta utmynnade i att vi gjorde en variant av en snögrotta. Amanda tog fasta på att jag berättde att man kan sätta ljus i snögrottan, så efter middagen stegade vi ut i den bistra vinterkvällen och tände ett värmeljus. Vad ett litet värmeljus kan lysa upp! Det blev jättevackert!

God kväll!




söndag 2 januari 2011

Morden i Midsomer


Har idag avnjutit en vacker solnedgång medan jag lufsade runt Döderhultsdalen. En sådan solnedgång ger energi i kropp och själ. När jag passerade hjortknölen var det fullt med folk som åkte pulka och grillade korv. Tyvärr har det inte blivit mycket av den varan för vår del då Hampus har varit snorig och orolig i magen efter maginfluensan. Pelle fått halsflussliknande symptom så han är ordinerad vila av doktorn så det blir inga familjetripper dit de närmaste dagarna iaf . Med andra ord har inte jullovet blivit riktigt som jag tänkt mig, men saker och ting "kunde ha varit värre" som vi i familjen bruka skoja om.


Ikväll är det dags för nya spännande avsnitt i min favvodeckare "Morden i Midsomer".

Jag kommer att vara bänkad på första parkett:)!


KRAM!

lördag 1 januari 2011

Gott nytt 2011!


MMXI

Jaha, nu är det ett nytt år igen med allt vad det innebär. Jag har alltid en viss pirrande och svindlande känsla i magen så här första dagen på ett nytt år. För ett nytt år innebär nya möjligheter och chanser.

Har precis kollat igenom mina inlägg för år 2010 och kunde konstatera att min år kan sammanfattas enligt följande:

* Ska jag plugga? (Blev ju inget med det, men det är aldrig för sent)

* Släktforskning (OOhhh, så intressant men har tyvärr inte tid med det för tillfället)

* Sjukdomar ( Barnen har testat på alla möjliga former av sjukdomar och Amanda och jag fick även sova över en natt på Västerviks sjukhus, vilket jag VERKLIGEN hoppas vi slipper i framtiden)

* Jobb? Kommer jag hitta något? Vart? (Det blev ju fantastiskt bra till slut!)

* Kalas, kalas, kalas. (Alltid lika trevligt)

* Vacker sommar med underbart väder! (Me like, mer av detta 2011)

* Det blev även en del tråkigheter under detta år. Tre släktmedlemmar lämnade jordelivet.

* Men en av de bästa sakerna var att släkten utökades med lille Erik!


Ser med spänning fram emot vad detta år ska medföra!


God fortsättning!