söndag 27 mars 2011

Kalashelg

Denna helg har varit en riktig kalashelg, bokstavligt talat. Den största händelsen var att svärfar fyllde 60 och firades riktigt ordentligt i Kalmar igår. Då långväga släktingar var på dessa håll blev det en liten släktsamling på fredagen hos svärmor som uppvärmning. Idag har Amanda varit på två kompiskalas. Jag trodde att hon skulle vara helt slutkörd, men hon måste haft det riktigt roligt med mycket socker, för hon har varit på strålande humör sedan hon kom hem.
Amanda spanar in farfars alla presenter
Faster/moster Linda med den yngsta firaren Erik
Far och son busar..."nu kommer spindeln...."
"...och tar DIG!"
Puss gullunge
Glada fastrar, en stolt kusin och Erik
Födelsedagstårtan
Hampus med farfar
"Nu är du så häääääär gammal farfar!"
Här kommer vi på barnen som tjuvkikar vad som är i paketen.



Jag fått den stora äran och tilldelats en award av Jenny med bloggen http://aaronandme.blogspot.com . TACK! Jag ska fundera
lite till vad jag ska skriva och vilka jag ska skicka awarden vidare till. I´ll be back.


Trevlig söndagkväll!

söndag 20 mars 2011

Saadefeber


Vad tråkigt det är att mina inlägg kommer så himla sporadiskt, men det positiva är väl att jag lägger energin på annat än sitter framför datorn;). Nä, men allvarligt talat så är det ganska mycket just nu och inte kommer det bli mindre den närmaste tiden för nu är det dags att skriva elevernas skriftliga omdömen som sedan följs av utvecklingssamtalen.

Idag har det varit så himla fint väder och ÄNTLIGEN en känsla om att våren är på g och att sommaren är inte sååå himla långt borta.
Som de flesta småtjejer i dessa tider, så gillar Amanda Eric Saade. Jo, fast hon tyckte att Linda Bengtzing skulle vinna melodifestivalen, men Saade kom inte långt efter. Så när vi var hos Robban en sväng igår så spelade han lite melodifestivallåtar för oss. När "Popular" strömmade ur högtalarna dansade Amanda som en tok runt i lägenheten. Det blev även att låten "Manboy" spelades och Amanda gick och nynnade på strofen "manboy, manboy, duthudutu manboy". På kvällen när jag gosade med Hampus och skulle få honom att varva ner och somna så helt plötsligt smånynnar han: "manmo manmo". Blev så himla full i skratt, men det är klart det syrran gillar, gillar självklart Hampus.
Tyvärr är mina små skruttar snoriga och hostiga igen så de får vara hemma i morgon med pappa Pelle. Själv ska jag förbereda mig inför ännu en arbetsdag med mina andra skruttar:)


Bye bye


torsdag 10 mars 2011

Pryda personer portas pronto ;)




Robert har varit här och gästspelat lite under dagen. Han var barnvakt en liten stund och fick då inspiration till en dikt tillägnad vår familj. Alla pryda personer slutar läsa här<-

En dag i familjen Sjöberg/Erikssons liv,
tog mamma Mia ett bra initiativ.

Dom skulle ut i naturen,
för att Hampus ville se på djuren.


Pappa Pelle sa något gutt,
samtidigt som han la sin patenterade prutt.


Mamma Mia hörde inget men kände på lukten,
då sa hon: "Pelle har du smakat av den förbjudna frukten?"


Dom satte sig på en gräsplätt för att fika,
Hampus sa då: "Pappa vad du och Anja Pärson är lika!"


Sen var familjen tyst för att få lite matro,
alla tyckte att här var det fint att glo.


Som fika hade dom saft och kaka,
samt gröna lussekatter som var raka.


Pelle sade: "Familjen, vill ni höra en gåta?",
"Vilken är den bästa bilen? Jo, Toyota!"


Då hoppade morfar Milton fram bakom en buske som Konstantinopel,
och sade: "Nä, fy vale, bästa bilen är ju Opel!


Med detta sagt gick han bakom busken igen,
Pelle sa: "Detta var en bra dag, den har inte kostat en spänn."

Dom åkte hem på kvällen och sov,
hela familjen höll med om att dom gillade sommarlov.
Och ni som har läst hela dikten...Grattis!
GODNATT!

onsdag 9 mars 2011

Anja - Pelle lika som bär?




Pelle och Hampus tittade på bilder tillsammans på datorn häromdagen. Hampus talade om vem som var på bilderna. Pelle startar Aftonbladets hemsida och Anja Pärson är på bild av någon anledning. "PAPPA" utbrister Hampus. "Nääää, det är inte pappa" säger Pelle skakande på huvudet. Hampus nickar och säger "PAPPA" och pekar mot Anja. Detta berättade Pelle när jag kom hem helt slut efter en lång dag på jobbet och inte kan man annat än att skratta åt sådant tokeri! Pelle muttrade lite förolämpat: "Ja, hon hade hjälm på sig så hon såg väl lite killig ut..." HAHAHAHHA Nu tycker jag verkligen inte att Pelle är lik Anja Pärson, men det är sååååå kul!!!
Go Natt!

söndag 6 mars 2011

Ännu en vecka har passerat










Fredagskvällen spenderade vi hemma hos familjen Jansson med massor av god mat. Det var länge sedan vi träffades och egentligen skulle vi setts redan förra helgen, men Charlie blev sjuk så träffen flyttades fram. Men denna gång trodde jag att våra barn skulle insjukna av något av alla sjukdomar som fortfarande härjar (magsjuka går fortfarande på Amandas avdelning...) så jag vågande inte fixa någon ge-bort-present förrän samma dag. Janssons är så härliga för trots att det var länge sedan vi sågs, så känns det inte så när vi träffas. Det går att prata om allt mellan himmel och jord med dem och det ska man vara rädd om!

I går var jag vid temalekparken med barnen, Amandas kompis Izabelle och hennes mamma. När vi gick dit blåste det lagom, solen sken och värmde gott och det kändes allmänt vårigt, tills vi kom till temalekparken...För där var det mest skugga vilket betyder att MASSOR med snö låg kvar + att det började blåsa jättemycket. Så den våriga känslan försvann snabbt och vi gav upp efter 40 minuters kämpande mot kylan. Amanda följde med kompisen hem och Hampus och jag gick hem och frusna som vi var kröp vi ner i sängen och läste saga. Gissa vilka som snarkade i kapp efter en stund? Det är det som är helglyx!

Idag har det inhandlats lite vårblommor som planterats i krukorna på uteplatsen. Robban kom förbi och var lekfarbror/fotograf ett par timmar. Nu sitter jag här och det är återigen söndagkväll och undrar vad denna vecka tog vägen...? På fredag ska jag med parenteserna till Kalmar och IKEA, det ska bli kul. Mamma har fått ett presentkort av oss till en tjej som utför andlig kirurgi. Jag vet det låter helflummigt, men det ska bli så spännande, hoppas mamma känner detsamma...

God söndagskväll!

söndag 27 februari 2011

Djupa funderingar

Pelles farmor och farfar, år inte säkert men kring 1935

Har i dag gått igenom massor med bilder på datorn som vi ska framkalla. Vi brukar göra detta med jämna mellanrum, men nu är det tyvärr alldeles för länge sedan. Konstaterade att det inte framkallats några bilder sedan Hampus föddes.

På bilden är det som sagt Pelles farmor Gunborg och farfar Sven. Gunborg gick ju tyvärr bort i maj och sedan dess har Amanda haft tankar och funderingar kring döden. På frågan om varför man dör har vi svarat att att om man är sjuk och gammal så kan man dö, varpå Amanda snabbt frågat: "Men du och pappa är ju inte gamla och sjuka eller hur?" "Nä", svarar jag men tänker att hur svarar man på det för ingen är garanterad en plats här på jorden. Men det är alldeles för djupt och endast till oro för Amanda för att höra någon annan förklaring. Hon konstaterar emellanåt (utan att någon har nämnt Gunborg) att hon saknar henne, "för hon brukade ge mig så gott godis"(enkelt sett ur ett barns perspektiv).

I juli gick Daniels mamma Barbro hastigt bort. Henne brukade vi träffa på födelsedagar hos Malin och Daniel men Amanda kände henne även genom att hon jobbade på hennes dagis. Så Amanda undrade förra veckan när farmor Gunborg fyller år. "I november"svarade jag, "så det har redan varit". "Men Daniels mamma Barbro skulle fyllt år för ett par dagar sedan." "Jaha", svarade Amanda fundersamt, "då tror jag Gunborg och Barbro hade kalas och åt tårta uppe på ett moln". Jag blev så himla rörd för det var så klockrent och gulligt sagt.

Min älskade unge, ibland tror jag att det går runt för mycket tankar i hennes söta lilla huvud.

KRAM

lördag 26 februari 2011

Sportlovsvecka

Så här trött blir man av att åka snowracer...
Äntligen kommer jag till att sitta en stund att blogga. Periodvis så känner jag att jag behöver extra tid att sitta och författa på min blogg och då blir det inte att den extra stunden blir över. Ett inlägg kan ju faktiskt bara vara en bild eller en mening, inte en hel uppsats.

Nu har jag och barnen haft en veckas sportlov och den har gått så där hemskt fort som dagar gör när man har det mycket bra. Fast jag var orolig till en början hur veckan skulle bli för Hampus kräktes en gång på söndagskvällen och själv fick jag springa på toaletten halva natten mot måndagen, så den dagen var jag helt matt och slö och försökte leka och underhålla barnen så gott jag kunde. Tisdagen innebar tripp till parenteserna för att hjälpa till att röja i deras förråd i källaren (se Robbans blogg http://www.molnmaskinen.blogspot.com/ ). Jag anser att det är mycket roligare att plocka i andras grejer (inom familjen förstås) än i mina egna. Förutom det så var det lyxigt med mammas goda lagade mat, Robban bjöd på god dricka, barnen var glada över miljöombytet och jag fick allena gå upp till bandybanan och sitta i speakerbåset med brorsan på kvällen. Det kunde inte varit bättre!

På torsdagen blev det lite plock här hemma innan vi hoppade in i bilen för att jag äntligen skulle få se vad vår lågprisbutik har att erbjuda (ligger granne med BigBang). Lyckades lura med Robban och han glad i hågen lovade att bjuda på lunch a la LillaKrogen och DET tackade vi INTE nej till. Amanda hon åt av buffén så att hon till slut bara satt och stönade att det gjorde ont i magen, inte ens ett kex till kaffet lockade henne. Lite Wiispel på eftermiddagen/kvällen sedan stupade vi alla i säng.

Fredagar jobbar Pelle bara till halv tolv så vi var bjudna på lunch till farmor Eva efter det. (Känner nu att detta inlägg har ett visst tema...mat och mat....hehe) Lämnade barnen lite tidigare och sprang min Be-Ge/Kristinebergsrunda, det var skönt att avreagera sig lite. Längtar tills slingan är snöfri så att man kan varva löpningen med ett mjukare underlag. På kvällen kom Robban och vi tittade på Let´s dance och drack Irish Coffee. Robban tycker inte om programmet i sig, tittar hellre på "På Spåret" (jag tycker om det med, men Let´s Dance vinner) utan förhoppningsvis är det sällskapet som är grejen.

Visst har jag hunnit med mycket, men vill alltid hinna med mer. Typiskt är att vi har varit utan telefon denna vecka pga av strul med 3. *SUCK* I-landsproblem, men det var en del samtal jag hade tänkt att göra när jag var ledig.

Se där nu blev det en hel uppsats om min sportlovsvecka!


KRAM!