söndag 27 februari 2011

Djupa funderingar

Pelles farmor och farfar, år inte säkert men kring 1935

Har i dag gått igenom massor med bilder på datorn som vi ska framkalla. Vi brukar göra detta med jämna mellanrum, men nu är det tyvärr alldeles för länge sedan. Konstaterade att det inte framkallats några bilder sedan Hampus föddes.

På bilden är det som sagt Pelles farmor Gunborg och farfar Sven. Gunborg gick ju tyvärr bort i maj och sedan dess har Amanda haft tankar och funderingar kring döden. På frågan om varför man dör har vi svarat att att om man är sjuk och gammal så kan man dö, varpå Amanda snabbt frågat: "Men du och pappa är ju inte gamla och sjuka eller hur?" "Nä", svarar jag men tänker att hur svarar man på det för ingen är garanterad en plats här på jorden. Men det är alldeles för djupt och endast till oro för Amanda för att höra någon annan förklaring. Hon konstaterar emellanåt (utan att någon har nämnt Gunborg) att hon saknar henne, "för hon brukade ge mig så gott godis"(enkelt sett ur ett barns perspektiv).

I juli gick Daniels mamma Barbro hastigt bort. Henne brukade vi träffa på födelsedagar hos Malin och Daniel men Amanda kände henne även genom att hon jobbade på hennes dagis. Så Amanda undrade förra veckan när farmor Gunborg fyller år. "I november"svarade jag, "så det har redan varit". "Men Daniels mamma Barbro skulle fyllt år för ett par dagar sedan." "Jaha", svarade Amanda fundersamt, "då tror jag Gunborg och Barbro hade kalas och åt tårta uppe på ett moln". Jag blev så himla rörd för det var så klockrent och gulligt sagt.

Min älskade unge, ibland tror jag att det går runt för mycket tankar i hennes söta lilla huvud.

KRAM

Inga kommentarer: