fredag 30 april 2010

Grattis Hampus!

Foto: Linda Thörn



GRATTIS

VÅR ÄLSKADE

PRINS

PÅ 1-ÅRS DAGEN!


Pussar och kramar

från

mamma, pappa

O

Amanda

Jobbig vecka - trevligt avslut

Denna vecka har varit jobbig och upp-och-ner vänd. Hampus har sovit illa ALLA nätter pga av hosta, hosta och hosta. Amanda hade ont i magen hela måndagen (vi var på vårdcentralen en sväng, men skulle avvakta då hon haft ont endast en kortare tid), större delen av tisdagen men det lugnade sig på kvällen så på onsdagen fick hon gå till förskolan. I går (torsdag) skulle Hampus på 1-års kontroll och det visade att han tappat i vikt, ett hekto på en månad och då låg han nästan på minus innan. :( När jag stänger på mobilen har Amandas fröken ringt och talat in att Amanda mår dåligt och har jätteont i magen. Jag hör hur hon gråter i bakgrunden och det knyter sig inombords och jag börjar ana att något inte står rätt till. Svärmor hjälper mig att kontakta sjukvården och vi får komma till akuten här i O-hamn. Jag laddar för att med näbbar och klor övertyga dem om att det är något fel (pga av att vi tyvärr mött mindre duktiga inom den arbetskåren förut).

Så skulle vi kämpa med ett urinprov ännu en gång och jag är så j***a trött på att hålla på med det. Doktorn på akuten (duktig sådan;))skickar oss till Västervik för undersökning då de inte gör dessa magundersökningar i Oskarhamn längre. Jaha, då var det bara att åka hem en kort sväng, pussa på Hampus, kasta i sig en smörgås (det grymma var att Amanda var sååå hungrig men var tvungen att fasta, försökte smussla med smörgåsen, det gick sådär) och åka norrut. Som tur var sov Amanda hela vägen så jag kunde koncentrera mig på bilkörningen. Väl på akuten i V-vik får vi vänta lääääänge och tiden kändes inte kortare för att Amanda var 10 minut fick smärtattacker i magen och inte visste hur hon skulle ligga/sitta eller stå när det gjorde ont.

Doktorn vi träffar där säger nästan genast att han misstänker att hon har drabbats av Invagination, dvs en del av tunntarmen har "vikt" in sig eller följt med in i tjocktarmen. Har aldrig hört talas om detta innan, men tydligen förekommer det ganska ofta på barn mellan ett halvt år och fyra år. Så vi fick bege oss till röntgenavdelningen där de genomförde tre olika slags röntgen varav den sista skulle kunna hjälpa tarmen tillbaka till sitt rätta läge. Den sista undersökningen var verkligen hemsk, Amanda grät och skrek att hon inte ville, men det var självklart ett ont måste. Vid det här laget var jag mör i kroppen och huvudet av alla intryck, oro, hunger, trötthet att jag kände mig helt vimmelkantig.

Det positiva var att de lyckades att få tillbaka "vecket", så efter undersökningen var hon som vanligt igen :). Så det blev att sova i Västervik inatt, men det var ok med vissheten att Amanda blivit hjälpt och inte hade ont mer. Så Hampus födelsedag IDAG har inte blivit som jag tänkt, men huvudsaken är att barnen är friska (ok Hampus är jätteförkyld, men det är en bagatell i jämförelse). Fira det gör vi i morgon istället.

Så nu är det en JÄTTEtrött mamma som ska krypa till kojs efter all självömkan;)

I morgon är det prinsessans födelsedag

tisdag 27 april 2010

För kärlekens skull

Trötthet är bara förnamnet som beskriver den här dagen. Detta att barnen är sjuka tär mycket mer på sömn och ork än vad den första bebistiden gjorde. Vad splittrad man känner sig när båda barnen är gnälliga och vill ha den där lilla extra uppmärksamheten som hör till "sjukeriet".

Kände mig trött i kroppen efter söndagens styrketräningspass, så det blev ingen slinga ikväll. Men en cykeltur med brorsan blev det istället och det var vad jag behövde. Frisk luft, att få röra på mig, tänka "bara" på mig själv samtidigt som jag fick prata med en vuxen (och ja, jag tror han räknas till dessa;))

Vid ett par söndagspass har Ted Gärdestads låt "För kärlekens skull" spelats som stretchinglåt. Visst har jag hört den förut, men för länge sedan och då var det inget speciellt med den, men nu när jag hör den får jag ståpäls för den ÄR SÅ VACKER! Påminner om allt det fina runtomkring som jag kan se trots tröttheten;)

Enjoy!

KRAM!

måndag 26 april 2010

Sjuka barn - trött mamma

Det här var förra veckan då Hampus kröp ner i lådan där påskgrejerna skulle vara...

Vilken dag det var igår!! Jag hade hoppats att jag skulle hinna att skriva ett inlägg igår kväll och beskriva med några ord hur dagen varit, men det gjorde jag inte. Idag känns det inte lika piggt då Hampus sovit oroligt pga av snorig näsa. Amanda väckte oss halv 6 och klagade över smärtor i magen, så till alldeles nyss då hon somnade, har hon gråtit och klagat över magen. Men att hon lyckades somna är ett gott tecken för då hoppas jag att det släppt.

Svärmor kommer strax och lastar av en liten stund för att jag ska kunna åka och handla. Det är dags att fylla på veckoförrådet och kalasförrådet :). Nu hoppas jag att barnen blir friska till på lördag för då smäller det! =)

Åh, just det kaffe, kaffe, KAFFE! ;)

Ta hand om er!

Kram

lördag 24 april 2010

Vårstädning

Här är det en stolt tjej som visar upp sitt legoverk

Idag har det varit dags för vårens gårdsstädning. Inte för att jag har städat så mycket, då jag mest umgåtts med barnen ute;). Pelle däremot sopade hela garageuppfarten så han klagade lite över spaghettiarmar. Jag hade hoppats att Hampus skulle ha somnat så jag och Amanda kunde ha pysslat lite, men Hampus tyckte allt var så spännande, så sova fanns inte med på kartan. Så gungning, gungning och korvätning stod på agendan.

För övrigt håller jag nu på att fila på en arbetsansökan och det är inte lätt att formulera sig så man får fram exakt det man vill utan att det låter klyschigt eller överspänt. Det är inte min starka sida att framhäva mig själv. Hjälp!

Nu är brorsan här och kanske blir det någon film framåt lördagskvällen...?

Ha en bra lördagskväll, för det ska jag ha!

KRAM

onsdag 21 april 2010

Burkar Bubble Top glasflaskor


När vi tittade på Bolibompa i morse så fick jag se att i studion stod det stora gröna glasburkar som jag har sex stycken små (se ovan). Dessa har jag ärvt efter mormor och morfar. Jag har inget i dem, men jag gillar dem skarpt, så de står som dekoration vid spisen. Nu väcktes mitt intresse att hitta dessa gröna glasburkar i de större storlekarna. Jag har hittat ett par träffar på Worthopedia - Premier Prisguide, men de var sålda sen lång tid tillbaka.

Så nu undrar jag om någon av ER har sett dessa någonstans? Tacksam för tips!

Ikväll är det möte här hemma för styrelsen i området, så jag och barnen får hålla oss på övervåningen. Om jag inte gissar helt fel blir det en del sagoläsande:).

Tjo!

tisdag 20 april 2010

En liten solstråle


När jag ikväll skulle ut på en liten joggingrunda säger Amanda:

"Jag kommer att sakna dig mamma."

Jag böjer mig ned för att ge henne en kram och då utbrister hon:

"Jag älskar dig mamma."

Jag blev så otroligt glad så jag nästan började gråta.

Visst hon förstår inte ordens fulla innebörd, men att det betyder att man tycker om någon förstår hon.

Hon är en solstråle i mitt liv:)


KRAM