söndag 28 februari 2010

Så bra det kan bli!


Jag tittar på mina barn och undrar hur det kunde bli så bra? Hade någon sagt till mig när jag var 10-15 år att du kommer att gifta dig med en fin man och få två välskapta barn hade jag inte vågat att tro det. För det var en tid då jag aldrig kände mig fin förutom inför mamma och pappa. För dem var jag bra som jag var (om jag inte var för uppkäftig;)). I skolan däremot hade jag stämpeln (ingen sa det rent ut, men man vet ju om hierarkin i klassen) smått töntig, tilltalades: Rödluvan, "Sjöbärga", "hon den där rödhåriga" (som fortfarande används, men jag upplever det inte så negativt längre). Med andra ord hade jag inget självförtroende och jag kommer ihåg att jag funderade på om jag någonsin skulle hitta någon att leva med, för vem skulle kunna tycka om mig?

Inte för att man ska älta i gamla tankar, men med facit på hand känns det så härligt att lilla jag fick allt det här fina! TACK!

lördag 27 februari 2010

Väl valda ord




~Kärlek är det enda som blir större när man slösar med det.~




Ha en bra lördagskväll!
Kram

fredag 26 februari 2010

Tröttsam torsdag


Amandas undersökning på sjukhuset gick bra. Visst var hon ledsen på röntgenbordet, för att ligga stilla OCH kissa går ju emot allt vad hon lärt sig. Nu hoppas vi bara att resultatet är positivt. Men tårarna torkade fort när hon fick ett rosa nyckelband av röntgenpersonalen och en ring av sköterskan som förberedde undersökningen.

Jag har varit så nervös för den här undersökningen, så när det var över kom tröttheten och jag kunde ha lagt mig varsom och sovit. Amanda sov i kundvagnen på Willys och jag sov större delen av hemresan. Men jag hade inga problem att somna vid halv tio igår kväll. Det säger en hel del hur tröttande det är när kroppen spänner sig för något obehagligt.

Idag tar vi det lugnt, det är ju dags för det som det tjatas om i reklamen;)
Kraaaaam!

onsdag 24 februari 2010

Jaaaa, solen! Välkommen!

Foto: Linda Thörn

Åhhh, solen har lyst hela dagen och det har varit så otroligt vackert! Till min kusin Lindas ära då hon fyller år i dag, GRATTIS!

Men Amanda uppskattade inte riktigt det här med solen när vi gick till biblioteket, för den lyste starkt i ögonen. Så det var tårar (både av ljus och gråt) och ylande: "Jaaaaag viiiill inte ha soooool" (Det kändes nästan som att hon hädade då man inte sett solen på evigheter. Tänkte att snart kommer det en liten arg tant eller farbror och undrar vad detta är för ett barn som klagar på solen...hihi) Detta känns som ett släktdrag med känsliga ögon för ljus, kyla och skratt. De tåras för minsta lilla. Besöket på bibblan var lyckat och vi var hemifrån i 2½ timme så grabbarna trodde vi hade rymt;)

Försöker ladda menalt för i morgon då vi ska till Västervik. Det är dags för efterkontrollen gällande "njurklaffarna". Har pratat med Amanda att vi ska till doktorn och att de kommer att känna på henne och ge henne medicin. Ytterligare detaljer har vi inte sagt för det är för abstrakt för henne samt att det oroar mer än hjälper. Men jag tror att vi kommer att få kämpa med en hysteriskt gråtande flicka på röntgenbordet som inte kommer att vilja ligga stilla trots lugnande.


Hoppas bara att resultatet är bra, annars blir det operation i Linköping igen och det känner vi verkligen inte för.



Natti natti!

tisdag 23 februari 2010

Jag är nu såld...

på släktforskning!

Besöket på PLF igår blev mycket lyckat och gav definitivt mersmak! De två timmarna bara rann iväg och jag hittade faktiskt farmors mors mormor Stina Nilsdotter född 1794! Jag fick hjälp av en man att dubbelkolla i de gamla husförhörsböckerna att det verkligen var rätt personer som jag hittat. Vilket arbete som lagts ner för att föra in alla människor i denna databas, men det är ett arv att ta till vara på. Nu får jag lugna mig två veckor innan jag ska göra ett nytt försök.

Jo just det den här snön...Den har inte vett att sluta falla och här i stan verkar pengarna vara slut eller så väntar kommunen på bättre tider (tö kanske) för inte ens prio ett vägarna har de plogat. Pelle kollade en preliminär 14 dagars väderrapport och det ser ut att kunna komma en del snö framöver. Jag är snart övertygad om att snön kommer att vara kvar på barnens födelsedagar.

Ikväll blir det Me & I party!

Kram

måndag 22 februari 2010

ForskarMia är nu på G

Här är det en annan liten forskartjej som går i djupa funderingar...

Är idag härligt trött i kroppen efter gårdagens styrkegympapass. Brukar att gå och lämna Amanda på förskolan, men efter att ha konstaterat att det var 20 minusgrader ute så fick det bli bilen. Men jag var inte speciellt ledsen för det...;)

I kväll ska jag för första gången gå till PLF (Person- och Lokalhistoriskt Forskarcentrum). De har en arbetsstuga på måndagskvällar där man ska kunna söka i deras databaser om sina förfäder. Det ska bli jätteintressant och hoppas att det inte är för många som tänkt detsamma så att det blir väntan innan man får sätta igång. Håll tummarna att jag hittar något!

Kram

söndag 21 februari 2010

Guldklimparna som förgyller



Guldklimp I och II


Har tagit det lugnt idag då det blev sent OS-tittande igår. Laddar nu för styrkegympan som jag ska gå på med Malin. Ska bli skönt att få avreagera sig lite;)
Ha en fortsatt bra söndag!
Kram