tisdag 21 februari 2012

Uppdatering


 Nu är det dags för en uppdatering. Inte att jag kommer att hinna/orka uppdatera allt som jag har på hjärtat i detta inlägg, men en del jag tänkt att dela med mig. På fotot ovan ser ni utsikten som Pelle och jag hade från hotell First Witt i Kalmar där vi bodde en natt för ett par veckor sedan. Det var delar av min julklapp till Pelle. Det är svårt att komma på en bra julklapp till en person som har det mesta, men detta var en uppskattad julklapp. Det blev trerättersmiddag på Larmgatan samt "Mission Impossible 4" på Biostaden. Filmen var ok. Hade jag sett den hemma i soffan hade jag nog inte gett den samma betyg då flera scener blir mer effektfulla i en biosalong. Denna tripp avslutades med ett IKEA-besök ( det går inte att besöka Kalmar utan att kolla runt på detta härliga ställe). MEN hemresan blev inte lika trevlig, då det var riklig nederbörd av snö så det endast var två smala strimmor som skulle föreställa hjulspår att följa. Till råga på allt så blev vi omkörda vid ett tillfälle som innebar att jag såg INGENTING, eller jo jag såg snöyran men inte var jag hade vägen vilket var såååå läskigt! Så när vi var framme hos mina parenteser så var jag så lättad och då klockan var ganska mycket på kvällen orkade vi inte köra hem igen med trötta barn utan stannade över natten för att utvilade köra hem i lugnare väder.
 Här ser ni en lycklig flicka som har tappat sin första tand! Amanda har haft lösa framtänder uppe ganska länge, en följd av att hon slog i dessa när hon var 2½ år. Efter att ha ätit ett äpple förra helgen började hon klaga över att det knakat när hon åt det och att den var lösare än förut. På förskolan dagen efter åt hon knäckebröd och då blev den ännu lösare. Trots att hon vickade febrilt på den så lossnade den inte helt utan hon fick gå och lägga sig en kväll till med en lös tand. På morgonen därefter så fick jag hjälpa henne och lyckades att vrida den i motsatt riktning och "VOALAHH" så var tanden borta. SÅ lättad Amanda var när tanden var borta och inte minst STOLT över att vara en stor tjej! "Nu har jag  tappat en tand som de andra på dagis!" ( Nu är det endast ett par som har tappat någon tand men för henne kändes det som hon var ensam kvar ungefär)
Jag har i flera års tid sparat på ljusstumpar för att någon gång komma till att stöpa egna ljus och hör och häpna kom jag till detta igår! Jag har gjort det på jobbet vid en julpysseldag men inte för egen räkning. Det tog längre tid än vad jag räknat med men resultatet blev bra och i kväll har ett ljus fått brinna med sin klara låga!

En mycket komprimerad sammanfattning av händelser senaste tiden men det kommer mera men en annan dag!

Go natt!

torsdag 12 januari 2012

Tacksam

Dessa fina rosor fick jag av mannen dagarna innan jul. Jag kom hem från jobbet en fredagseftermiddag och var trött efter mycket jobb och sena kvällar. Vad glad man kan bli för så lite. Egentligen skulle mannen ha dem själv då han har skött merparten av hemmet och vabbandet under hösten.

Jag är tacksam att jag har min familj!! =)

Det var kontentan av mitt inlägg. Go Natt.

onsdag 11 januari 2012

Fortsatt nostalgitripp


Fortsätter med mina nostalgitrippar och med hjälp av bilder. Dessa togs för nästan exakt två år sedan hemma hos min kusin Linda som i dag har Kreathörn.

Amanda var inte på humör för att fotas, det är hon förresten nästan aldrig. Vi fotade nog henne lite för mycket när hon var liten så hon tycker det är jobbigt. Jag hade en tablettask att muta henne med, men det gick inte mycket bättre...Jaja, det blev en del fina foton iaf och Hampus hade inga problem med att fotas.
Jag har tänkt att ta tag i att skapa en fotovägg med olika bilder, ska bara komma till det.

Masade mig idag till slingan för första gången på mycket länge. Det var skönt, men kroppen har falerat under hösten och det är inte kul att känna sig i oform. Men det är till för att tas tag i. :)

Sagostund på schemat!
SoLong!

tisdag 10 januari 2012

Längtar efter våren och sommaren


Känner en mörk dag som denna när det aldrig blir riktigt ljust att jag längtar till våren, sommaren och ljuset! Har den sista veckan under jullovet gjort en storrensning på övervåningen och hittade då ett par cd-skivor med bilder från olika årgångar och händelser. Det är så roligt med bilder och helt plötsligt minns man så mycket mer! När jag ser ovanstående bilder så tänker jag på sola, bad, värme, grillning, mys och turer med båten. Jag hoppas på många sådana stunder sommaren 2012.

Har inte varit lika hemskt trött idag, kunde sova lite bättre i natt. Däremot var de flesta eleverna i skolan i den fasen jag var igår. Men det hör liksom till att man kommer lite "ur rutin" under loven, känns inte som lov annars.

Kom även till att fortsätta lite med släktforskningen under jullovet, åh vad jag saknat det! Inte för att jag kommit på något uppseendeväckande då jag främst forskat vidare i sidled, men tycker det är spännande att söka efter vad människor bott, levt och arbetat. Hur många barn de fick och vad de döpte dem till. Konstaterade att jag måste ha mycket släkt i Högsby och Mörlunda då många led bott och verkat där åtmistone fram till 1940- talet.

Nu är det godnattsagedax!
Natti

måndag 9 januari 2012

Första dagen efter jullovet

Jaha, första dagen efter jullovet går mot sitt slut. Sover oftast oroligt första natten till jobb och denna natt var inget undantag. vaknade dessutom av att det var så otroligt tyst, det var inte så konstigt då det var strömavbrott i hela området. Som tur var kom den tillbaka så att jag kunde brygga mitt heliga morgonkaffe.

Hjärnan har arbetat på högtryck för att uppdatera sig vad man var och tänkte innan jullovet. Har många idéer som jag vill förverkliga under vårterminen, hoppas jag får tid att utveckla dem. Har annars satt som riktmärke att jobbet inte ska få ta så stor del av mitt liv detta år som det gjort under 2011. Det betyder inte att jag inte ska göra ett bra jobb utan måste bara omprioritera och vara effektiv. Familjen och hälsan kommer först.

Amanda har varit och kollat sina öron och hörsel idag och det konstaterades att det var bra. Skönt! Det går vattkoppor i omgivningen så det är nog bara att vänta inom de närmsta veckorna. Jobbigt, men lika bra att ha det gjort. 

Dagen har gått i gäspandets tecken så nu ska vi gå och läsa godnattsaga. ska försöka att inte somna innan barnen ;)

Go´natt!

lördag 24 december 2011

fredag 2 december 2011

Det lackar mot jul...

                                          Amandas

Hampus


Jaha då är det bara tre veckor till jul och Kalle på TV.
I år har även Hampus fått en paketkalender, designad och sydd  av min mor.
Det är inte lätt att se hur de ser ut för alla paket, men Amanda tyckte att Hampus fått en killtomte medan hon hade en tjejtomte. Jag argumenterade inte emot henne, tänkte att det kan hon få tycka. 
Det är så mycket nostalgi för mig kring dessa paketkalendrar. Pelle kan inte riktigt förstå charmen samt att det är slöseri med tid OCH att barnen blir bortskämda. Jaaaaaaaa det kanske dom blir. Jag hade paketkalender i många år och jag tycker inte jag är så hemsk som vuxen iaf. ;)

Nu är det mesta julpyntet uppe förutom julgranen som får vänta ett par veckor till.
Inget bakande blir det för min del, som mest får det bli lite julgodis. 

Amanda har en lite romans på förskolan med en kille som hon gått med på samma avdelning sedan de var ett och halvt år. Hihi hon skulle bli galen om hon visste att jag skrev om det, men jag tycker det är så gulligt. 
I helgen när vi skulle pyssla gjorde hon ett kort till honom som hon ville ge honom på måndagen. Tyvärr var han ledig på måndagen så att hon fick lägga det på hans plats. Det komiska och gulliga var att på tisdagen när han var tillbaka hade han gjort ett värmeljushållare i form av ett hjärta i trolldeg och målat det rosa. 
Så en lycklig Amanda kvittrade och visade sin present när jag kom hem från jobbet.
Jaja, de små barnen...:)

Nu Hellenius hörna!
TJO!