onsdag 5 januari 2011

Trettondagsafton


Mormor och morfars förlovningsservis från 1925 som äntligen har fått komma fram ur våra gömmor. Är så rädd om den, men den är ju till för att användas, eller hur?





Så är det dags för ännu en liten röd helg som innebär familjegemenskap. Ikväll trots att det är afton blir det inget speciellt, men i morgon (om alla får vara friska) är det dags för större delen av klanen Eriksson att infinna sig hos oss på eftermiddagen. Kusin Göran ska nämligen bo hos oss till söndag. Svägerskan Linda från Göteborg kommer, men hon ska bo hos grannarna. Så vi tyckte att det var ett bra förslag att alla ska samlas här över hemlagad pizza.


Idag har det stått handling, tvätt och rensning i garderob på schemat. Så Amanda och jag var och kastade lite smått och gott vid återvinningen för att sedan försöka göra ännu en snögrotta/lykta nu när det faktiskt var kramsnö. Hmmm, det var lättare sagt än gjort, så den fick bli halvfärdig då varken jag eller Amanda orkade göra den klar när snöbollarna ramlade isär för femtielfte gången.


Trodde det skulle vara något extra kul på tv en sådan här kväll, men icke sa nicke. Så det blir nog Harry Potter eller MarioKart på Wiiet då Amanda tycker det är superkul att se oss att fajtas mot varandra.


Zez o hörz!

KRAM

måndag 3 januari 2011

Snögrotta




Har sorterat igenom barnens leksaker för att få plats med dom de fick i julklapp. En del skänker vi bort och en del har jag beslutat mig för att spara. Det gjorde mina föräldrar och det är jag tacksam för idag.

För att inte helt klättra på väggarna gick Amanda och jag en runda med kälken på eftermiddagen. Vi avslutade rundan med att leka på områdets innerplats. Det är inte lätt att leka på den med all snö, men Amanda lyckades att gunga en stund. Amanda kom med idén att vi skulle samla en massa stora snöklumpar i en hög. Detta utmynnade i att vi gjorde en variant av en snögrotta. Amanda tog fasta på att jag berättde att man kan sätta ljus i snögrottan, så efter middagen stegade vi ut i den bistra vinterkvällen och tände ett värmeljus. Vad ett litet värmeljus kan lysa upp! Det blev jättevackert!

God kväll!




söndag 2 januari 2011

Morden i Midsomer


Har idag avnjutit en vacker solnedgång medan jag lufsade runt Döderhultsdalen. En sådan solnedgång ger energi i kropp och själ. När jag passerade hjortknölen var det fullt med folk som åkte pulka och grillade korv. Tyvärr har det inte blivit mycket av den varan för vår del då Hampus har varit snorig och orolig i magen efter maginfluensan. Pelle fått halsflussliknande symptom så han är ordinerad vila av doktorn så det blir inga familjetripper dit de närmaste dagarna iaf . Med andra ord har inte jullovet blivit riktigt som jag tänkt mig, men saker och ting "kunde ha varit värre" som vi i familjen bruka skoja om.


Ikväll är det dags för nya spännande avsnitt i min favvodeckare "Morden i Midsomer".

Jag kommer att vara bänkad på första parkett:)!


KRAM!

lördag 1 januari 2011

Gott nytt 2011!


MMXI

Jaha, nu är det ett nytt år igen med allt vad det innebär. Jag har alltid en viss pirrande och svindlande känsla i magen så här första dagen på ett nytt år. För ett nytt år innebär nya möjligheter och chanser.

Har precis kollat igenom mina inlägg för år 2010 och kunde konstatera att min år kan sammanfattas enligt följande:

* Ska jag plugga? (Blev ju inget med det, men det är aldrig för sent)

* Släktforskning (OOhhh, så intressant men har tyvärr inte tid med det för tillfället)

* Sjukdomar ( Barnen har testat på alla möjliga former av sjukdomar och Amanda och jag fick även sova över en natt på Västerviks sjukhus, vilket jag VERKLIGEN hoppas vi slipper i framtiden)

* Jobb? Kommer jag hitta något? Vart? (Det blev ju fantastiskt bra till slut!)

* Kalas, kalas, kalas. (Alltid lika trevligt)

* Vacker sommar med underbart väder! (Me like, mer av detta 2011)

* Det blev även en del tråkigheter under detta år. Tre släktmedlemmar lämnade jordelivet.

* Men en av de bästa sakerna var att släkten utökades med lille Erik!


Ser med spänning fram emot vad detta år ska medföra!


God fortsättning!


torsdag 23 december 2010

Snötomten?


Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma.

Alla sova i enslig gård mitt under midnattstimma.

Månen vandrar sin tysta ban, snön ligger vit på fur och gran.

Snön ligger vit på taken, endast tomten är vaken.


GOD JUL!!

onsdag 15 december 2010

Glad Lucia i efterskott

Här kommer en Luciahälsning i efterskott. Det firades på Amanda och Hampus förskola vid fem, men det var bara Amanda som kunde vara med ¨då Hampus fortfarande var krasslig. Men han fick lussa här hemma istället.





Kram, nu är det strax dags för det speciella programmet om bönderna.
TJO



lördag 11 december 2010

Trevlig tredje advent!

Amanda och Hampus beundrar sin lilla kusin.

Morbror Pelle tittar stolt på sin nye lille släkting och tänker på allt bus han kan lära honom...;)

Hampus på Skansen

Amanda på Skansen, utanför restaurangen där vi åt lunch

Amanda testade dalahästen

Gammal stuga på Skansen

Vi njuter av utsikten

Fantastisk bild på Hampus och Carro. Gud vilken hjälp vi hade av henne. Antingen bar hon Hampus eller Amanda, eller så lirkade hon, pratade eller distraherade dem på något fyndigt sätt. OCH så var hon ett trevligt sällskap till föräldrarna OCKSÅ! Kan man önska sig något mer?

Carros kille Micke fick också hoppa in som lekfarbror och det var mycket uppskattat!

Här gungar Amanda med sin kusin Ismael

Amanda med lilla kusin Inés.
Alla barnen äter korv med bröd, självklart skulle jag vara med på ett hörn.

Alla syskon/kusiner utom Amanda. Hon fick ett ryck och skulle ABSOLUT INTE vara med på bild, hur vi än lirkade. Men fin bild blev det!

Idag har jag bakat lussekatter och slagit in lite julklappar så nu känns det att julen är på G! Fattar inte vart de senaste veckorna har tagit vägen, men det har varit mycket utvecklingssamtal, föreläsningar och en julfest som har gjort att dagarna rullat på i hög hastighet. Det hemska är att Pelle har varit på jobbet sammanlagt i fem dagar de fem veckor han arbetat efter pappaledigheten, då barnen har varit sjuka om vartannat med öroninflammationer (amanda x2), maginfluensa och förkylning med hemsk hosta.
Nu ser jag fram emot jullovet då jag ska försöka att bara vara och umgås med mina barn! Inte för att jag inte trivs på jobbet, för det gör jag verkligen! Men just det där att få umgås och inte ha några tider att passa är ju underbart!

Slänger in några bilder från Stockholmsvistelsen som det redan är över en månad sedan vi gjorde, så lyckad den resan var! Synd bara att Hampus avslutade den med att kräkas ner hela baksätet i bilen, så vi fick åka in i Norrköping och sanera bil+barn på en mack.
Nu är det lördagmys med familjen som gäller.
KRAM!