tisdag 23 mars 2010

Mina anor

Det här torpet heter också Basebo, men det ligger en liten bit utanför Oskarshamn och där har släkt till Pelle bott en gång i tiden


Igår fortsatte jag mitt släktforskningsprojekt, som är såå spännande. Då jag fastnade hos frissan lite längre än vad det var tänkt, försvann en halvtimme av min dyrbara tid. Efter att PLF haft öppet hus i helgen som var, hade många fått smak för släktforskning så först trodde jag att alla datorer var upptagna. Men så visade det sig att det fanns ett litet rum längre in och där fanns en dator till mig. Tjoho!

Jag har säkert konstaterat farfars farfars mor och far Olof Bengtsson och Lena Kajsa Nilsdotter födda 1802 resp. 1801 i Kristdala, deras liv avslutades i Basebo Högsby. Detta är lite intressant då farfar länge ägde ett torp i Basebo, så där har man ju varit några gånger. Inte har jag då vetat att man haft anor från så pass långt tillbaka på samma ställe. (Låter det vara osagt om det är samma torp eller något av de andra tre på samma "gata")

Sedan har jag fått fram Lena Kajsas förfäder som är lite intressanta om det stämmer. Har bara inte lyckats att säkerställa att så är fallet. Måste ta hjälp av någon veteran nästa gång för jag klarar inte att nysta upp allt själv. Det är för många små delar som både stämmer och inte stämmer.

Fortsättning lär garanterat komma ;)

Inga kommentarer: