tisdag 30 mars 2010

Snarkdonnan


Väcktes klockan halv 6 i morse utav enorma snarkningsljud... Nä, det var inte Pelle utan lilla Amanda som täppt i näsan och på rygg åstadkom hemska ljud.

Vi fortsätter att kämpa med Amanda och hennes medicin ett par dagar till. Hoppas nu att hon inte behöver något mer efter fredag, för jag orkar inte med denna psykiska terror varje gång medicinen ska tas. Den kväljer henne så hon har kräkts ett par gånger och hon börjar gråta så fort hon ser medicinsprutan och jag klandrar henne inte...

Ikväll blir det en liten joggingrunda vid Scania.

KRAAAAM!

måndag 29 mars 2010

Småkrasslig måndag


Är idag hemma med en småkrasslig men mycket hes Amanda. Det är synd om henne för hon låter som Marge Simpson. =)

Den senaste tiden har Amanda utvecklat sin fantasi mycket. Nu har hon låtsaskompisar och kan leka självständigt lite längre stunder än förut. Det är så intressant att lyssna på henne för det blandas fraser som vi brukar säga, med saker som jag kan tänka mig att fröknarna säger.

Nu är det dags för mellanmål. Mums!

lördag 27 mars 2010

Lördag i trötthetens tecken

Jaha, så såg vi ut 1995...

Har varit lite trött idag trots att jag var duktig och var hemma klockan ett i natt. Klassfesten var ok, men det är svårt att konversera normalt på ett uteställe där ljudvolymen är så otroligt hög. Sedan hade jag sett fram emot att få dansa, men när jag väl kom till det, var det så mycket folk på dansgolvet att jag bara buffades omkring av människor från alla håll. Så vid halv ett kände jag att sömnen lockade mer än La Scala.


Amanda skulle ha gått på kalas idag om det inte varit för 39-graders feber. Vi skulle in till stan på förmiddagen och handla present till kalaset och Amanda klagade lite att hon var trött och att hon inte orkade att gå. Men jag distraherade henne genom att peka och prata om saker på vägen. När vi kom hem var hon gråtfärdig och sa att hon ville sova och somnade i soffan genast. Vi anade då att hon inte var riktig pigg, för det var länge sedan hon sov på dagen. Vi var rädda att febern skulle vara kopplad till urinvägsinfektionen, men vi fick lugnande besked ifrån Västervik att medicinen ska bita på de bakterier som hon har i blåsan.


Kvällen ska nu avslutas i goda vänners lag!

Kram






fredag 26 mars 2010

Kvällens outfit


Har köpt denna klänning till att ha ikväll. Ska bli kul att få "piffa upp" sig lite och träffa "gamla" klasskamrater.


Har ni lika underbart vårväder som vi? I så fall passa på att njuuuuuuta!


Ha en bra fredag, för det ska jag ha!

torsdag 25 mars 2010

Hektisk period


Är inne i en hektisk period just nu, men försöker att ta en dag i taget och njuta av det jag gör, för inget är negativt. Ok, förutom att Amanda har fått urinvägsinfektion och ska äta medicin morgon och kväll som hon tycker är jätteäcklig. Som tur är har det denna gång inte krypit längre upp i "systemet" så för övrigt är hon piggelin.

I morgon är det dags för klassåterträff och det ska bli riktigt kul! Det var länge sedan jag var ute i Oskarshamns nattliv, men jag tror verkligen inte att jag missat något. Tycker att det är kul att få "hoppa" omkring på dansgolvet ett par timmar, men sen är jag nöjd och vill hem och sova. Tantvarning???? ;)

Som torsdagstradition så styr vi kosan mot Figeholm när jag hämtat Manda på förskolan.

Tjoho!

tisdag 23 mars 2010

Mina anor

Det här torpet heter också Basebo, men det ligger en liten bit utanför Oskarshamn och där har släkt till Pelle bott en gång i tiden


Igår fortsatte jag mitt släktforskningsprojekt, som är såå spännande. Då jag fastnade hos frissan lite längre än vad det var tänkt, försvann en halvtimme av min dyrbara tid. Efter att PLF haft öppet hus i helgen som var, hade många fått smak för släktforskning så först trodde jag att alla datorer var upptagna. Men så visade det sig att det fanns ett litet rum längre in och där fanns en dator till mig. Tjoho!

Jag har säkert konstaterat farfars farfars mor och far Olof Bengtsson och Lena Kajsa Nilsdotter födda 1802 resp. 1801 i Kristdala, deras liv avslutades i Basebo Högsby. Detta är lite intressant då farfar länge ägde ett torp i Basebo, så där har man ju varit några gånger. Inte har jag då vetat att man haft anor från så pass långt tillbaka på samma ställe. (Låter det vara osagt om det är samma torp eller något av de andra tre på samma "gata")

Sedan har jag fått fram Lena Kajsas förfäder som är lite intressanta om det stämmer. Har bara inte lyckats att säkerställa att så är fallet. Måste ta hjälp av någon veteran nästa gång för jag klarar inte att nysta upp allt själv. Det är för många små delar som både stämmer och inte stämmer.

Fortsättning lär garanterat komma ;)

lördag 20 mars 2010

Försmak av påsken


Sitter här och ser förväntansfullt fram emot maten som ska serveras om ca 1 timme. Idag är det Pelle som är kocken i huset och lagar hel kyckling med smaskiga ingredienser i lergrytan. Det doftar redan så gott att magen kurrar och undrar varför den inget får.

Vi tog en tripp till Lidl för de hade idag superlördag med flera förmånliga erbjudanden. En del frukt och grönsaker blev det, men... de hade påskgodis i flera formationer som vi gladeligen plockade ut några favoriter ibland.

Ska nu återgå till mina 3! ;) busfrön!
KRAM