söndag 13 november 2011


Utsikten från vår balkong

                                                        Kan man vara gladare att få bada?

                                                            Ser ni mitt blåmärke i pannan?

                                               Hela gänget samlat, bara fotografen som fattas

                                                          Det var en gång....

                                                                        YO...

                                                                        ...BRO!

                                                           Gutt med glass

              Vi på strandpromenad där en lodis försökte få vår uppmärksamhet genom att ropa: "Irish?" Men vi helt svenskt ignorerade honom.
                                                         Moffa Milton har blomsterutdelning

                                                                    By  night

Hampus med min strandtoffel. Efter en incident på hotellrummet där en kackerlacka fick känna på pelles sko, hade hampus fullt upp med att jaga myror vid poolen med min flip-flop.

                                         Far och son duellerar

                                          Amanda kör en dubbeldäckare

Så här såg det ut de flesta kvällar: Kortspel på vår balkong. Ni ser ju hur kul Robban har...

Nästan så jag funderar på hur man gör ett nytt inlägg då det återigen var evigheter sedan denna kära blogg uppdaterades.

Nu är det ett par dagar sedan vi landade på Kalmar flygplats efter att ha passerat ett evighetstjockt täcke utav moln. Kunde inte låta bli och tänka på de fall där piloterna litat på instrumenten i planet, men som tyvärr visat fel och så har planet kraschat. Optimist-Mia. Nä, men det är svårt att tänka klart när man är flygrädd samt haft en ganska olycksfylld semester. Som tur är har det mesta ordnat upp sig. Alla detaljer orkar jag inte skriva här, jag nöjer mig med att trakassera de nära och kära med detaljer som jag vet bryr sig tillräckligt mycket :).

Barnen växer så det knakar iaf. I morgon är det dags för Amandas sista kontroll på BVC innan skolan tar över, shit, det är ju inte länge sedan hon var min lilla nyfödda skrutta! Vi har tyckt att hennes byxor börjat "flagga på halv stång" som Magnus Härenstams i " fem myror". Så vi ställde henne mot dörren i hennes rum, där vi markerat hennes längd sedan hon var riktigt liten och jämförde mot förra mätningen i september och det visade sig att hon vuxit ca två centimeter på två månader. Vi förstod då varför hon klagat över värk i benen om kvällarna.

Hampus är nu återigen en förkyld kille med "falsk krupp". Han låter som en liten "bjäfshund" när han hostar och han gör det nästan hela tiden. Så det blir ingen förskola för honom på ett par dagar. Språkmässigt har han kommit till den fasen att han frågar om allt. "E de fö nåt?" eller "Va ha du där mamma?" och hans nya favoritsysselsättning är att pussla och helst med sällskap. Barnen bråkar stundtals så att dammtussarna yr då båda är ganska envisa (Amanda mest just nu, hon är en RIKTIG minitonåring och ska göra ALLT tvärtemot). Men det finns fantastiska stunder då de är sams och Amanda läser för honom eller de sitter nära i soffan och tittar på film.

Längtar nu till advent och julmyset som snart ska komma. Obs! Mys inte stress! Därför ska jag försöka fortsätta traditionen med att fixa julklappar tidigt så det bara är att njuta den sista tiden till jul.

Nähä nu väntar sängen. Måste ladda inför en ny jobbarvecka!
Go´natt!

söndag 11 september 2011

Ny möbelmedlem i hemmet








Denna helg har en "ny" möbel flyttat in i vårt hem. Vi har under en ganska lång tid insett att utrymmet för förvaring i hallen av kepsar, vantar, mössor, halsdukar m.m. har varit mycket begränsad. Detta har lett till att det har mosats in huller om buller där vi har haft små utrymmen och man blir ganska irriterad och frustrerad VARJE gång man ska ha fram något och alla andra saker ramlar fram UTOM just det plagget man letar efter. Därför har jag kikat lite på alla möjliga ställen för att hitta någon möbel som skulle passa att ha i hallen OCH rymma mycket kläder.



Så...förra helgen gick Amanda och jag en sväng på stan och på vägen hem gick vi förbi ett ställe som en auktionsfirma håller i, dvs inga möbler eller saker är nya men det finns många guldkorn. Då fick jag syn på denna möbel och det var kärlek vid första ögonkastet. Men prislappen var mindre kul och jag tänkte att så mycket kan vi inte ge för en möbel som inte har guldhandtag.


Men jag har gått och funderat hela veckan och lyckades övertala Pelle att följa med och kolla iaf. Sen tänkte jag att om den inte var kvar var det inte meningen...men det var den och Pelle lyckades pruta något men damen var mycket bestämd och menade att i Stockholm skulle de få minst dubbla priset utan problem så.... ja suck jag gick på det iaf och tänkte inte ge någon stockholmare förmånen att köpa "min" byrå (tji Carro och Petra ;)). Så nu står den på plats och JAG ÄR SÅ NÖJD!



Tyvärr ligger en förkylning på lut i kroppen och jag känner mig lite gnällig, men kvällen tänker jag spendera i soffan för att kurera mig.



BYE BYE

lördag 3 september 2011

Tre generationer

Hampus
Pelle


Jonny





Här är tre generationer Eriksson. Har fascinerats många gånger av att av man kan se många drag i utseendet hos barnen som liknar andra släktingar. Amanda har ibland klara drag från min sida, medan andra gånger ser jag många likheter med Pelles storasyster t.ex. Hampus däremot är mycket lik sin pappa och farfar. Tyvärr hittade jag inget bättre foto där man ser dragen tydligare. Men kolla formen på munnen på de tre generationerna. Jag tycker mig se en likhet där iaf.


Har börjat terminen att jobba många sena kvällar. Detta för att komma i fas med undervisningen. Det är så lärorikt att få arbeta med olika slags klasser. Jag arbetar nu 50% med barn som har autism/aspergers samt har 50% matematik på mellanstadiet. Denna delade tjänst är mycket planeringskrävande men utvecklande. Det gäller att inte ta något för givet utan planera in varenda stund för att ge eleverna trygghet.


Amanda och Hampus har lyckats att redan dra på sig de första sjukåkommorna för hösten, så det har varit VAB för Pelle hela veckan. Herregud jag skulle inte kunna bedriva någon givande pedagogisk verksamhet om jag skulle vabba så mycket som han gör.


Har njutit på helgerna med att umgås med familjen och ta igen det man missar i veckorna. Nu är det nattinatti och imorgon ska det laddas för en ny vecka.



Tjolahopp!










lördag 20 augusti 2011

Minnen från sommaren 2011

Sitter och undrar vart sommaren 2011 tog vägen... Det känns som jag nyss firade midsommar och här är jag nu mitt inne i augusti och ska ta emot de nya eleverna på måndag. Jag hinner inte med tidens hastighet även att jag ofta nyper mig i armen och påminner mig hur bra jag har det. Det jag saknar mest är att inte kunna ta dagen som den kommer utan nu är man inne i ekorrhjulet med upp-tidigt-på-morgonen, lämna på förskolan, jobbet, hem osv osv som vilken annan småbarnsförälder som helst OCH även om jag trivs med mitt jobb, undrar jag om det är meningen med livet att snurra i detta hjul med alla måsten... Jaja, ser fram emot en utlandssemester med parenteserna, brorsan och familjen i okt-nov då vi ska fira papsens jämna födelsedag (får inte skriva ut den för det är endast den mentala åldern (25) som egentligen räknas ;))

Är glad att jag äntligen kommer till datorn och får skriva ett par rader på min blogg som nästan sinat totalt. Men det är enklast att berätta något med hjälp av bilder så håll till godo: Familjen på bild (Pelle som skugga)



En av våra fina kvällsturer med morfars lilla båt. Det är synd att det är så himla många grund att hålla reda på, annars hade vi nog tagit flera turer.



Life is beautiful





Hampus lyckades att i hög fart ramla och träffa en sten som stack upp ur gräsmattan med pannan så det blev att limma på akuten, därav plåstret i pannan. Belöningen för att han varit så duktig var en tidning med "Blixten McQueen" med ett par bilar och det onda glömdes bort för en stund.


Amanda ville ofta att vi skulle åka med båten och titta på "kritorna". Med det menade hon de röda och gröna sjömärkena som visar hur båtarna ska åka för att inte stöta på ett grund. Vi fick kika på en del fina båtar när vi kom ut på den "riktiga" farleden ut mot Östersjön.



HÄR ser ni första gången som jag någonsin styr en båt med en snurra. Trots alla gånger man under sitt liv suttit i denna båt har det aldrig blivit att jag testat att styra. Men nu vid 31 års ålder var det dags. Ni ser hur glad jag är =)


En del bad blev det allt mellan varven. Amanda är totalt orädd och älskar att få kasta sig i vattnet med sina flytande medhjälpare.


En aggressiv grävskopa.



Amanda gillar Tingeling och blev så lycklig när hon i ett tidningspaket fick ett par vingar. Hon blev ganska snabbt besviken när hon insåg att det inte gick att flyga med dessa vingar. Efter att ha läst tidningen för henne hade hon en teori att det behövdes älvdrinkar för att lyckas. Men efter att ha testat även detta gav hon upp och nu leker hon knappt med dessa alls.


Pappa Pelle fiskade med barnen vid ett par tillfällen, här vid bryggan. Amanda lyckades få napp två gånger på raken. Jag är tacksam att de körde "catch-and-relese", barnbarn till en fiskare jag är.


Här är barnen och Pelle på väg på en annan fisketur och nu med båten. Det är kul att hålla handen i vattnet.


Så här trött blir man av att fiska med pappa...



Nu är det dags för nattinatti!

onsdag 6 juli 2011

Stughäng/Midsommar/Gotland

Här blir det ett axplock av våra bilder som tagits hittills i sommar. Är precis idag hemkomna från Gotland där vi haft ännu en härlig vecka med mestadels fint väder. Nu är det Latitud och dop som står på schemat de närmsta dagarna. Det ska bli jättekul! Håll tillgodo av bilderna, de skvallrar bra om mitt liv just nu!

Vi har försökt att plantera i stenmuren och lyckats ok.


Barnen leker.


Här är det dags för midsommarstång!



"Vår" badvik.


Barnen är laddade för en båttur till badplatsen.


Amanda känner på hur det är att ro.



Amanda gungar i Anders hemgjorda gunga med härligt sving.



Amanda plockar blomster i Anders trädgård.


På tripp på Gotlands västkust.



Hampus som är galen i bollar, kastade sig på den gula bojen med förhoppningen att den skulle gå att kicka med.


Här är vi på stenjakt vid Ekstakusten.


Fortsatt Ekstakusten.


Detta blev fyndet på Ekstakusten - en massa hjärtan!!!! Supernöjd!


Amanda provar sina estetiska sidor på Tofta.


Vår prinsessa...


Igen....

Mina prinsar....



Ja, vad ska jag säga... Livet leker och I Löööööv it! :)