onsdag 26 maj 2010

Kartongkastare

Hampus är mycket fascinerad av bilderna på familjemedlemmarna och vill att man berättar vem som är på vilken bild

Häromdagen hemma hos mina föräldrar överraskade Hampus oss alla. Mamma bjöd på hallonsorbet till efterrätt och dess kartong fick han att leka med. Efter en stund tog han kartongen i höger hand, stapplade (ja, det ser lite ut som det) mot skåpen där soporna kastas, öppnade rätt dörr (vänster), tvekade en liten stund innan han bestämt kastade kartongen i soporna. Sedan stängde han bestämt skåpsdörren. Vi andra bara gapade och började tjoa och klappa händerna samtidigt som vi alla undrade om han verkligen förstod vad han skulle göra med kartongen eller om det var en lyckoträff. Överlycklig började han också att klappa händerna, klart nöjd över reaktionerna.

Den lille mannen är full med överraskningar och visar varje dag att han tänker att utforska och gå sina egna (något vilda) vägar. Mitt mammahjärta hoppas att han kommer att lugna ner sig lite, annars kommer jag väl att oroa ihjäl mig i framtiden. Men ja, ja den dagen, det bekymmret...

God natt!

tisdag 25 maj 2010

Tisdagsbestyr

Robban & Amanda sitter på varsin ljugarstubbe och filosoferar

Först var det idag dags för BVC besök för Hampus. Det var en extra viktkontroll då han hade gått ner i vikt till sin ettårsdag. Amanda var sugen att hänga på så hon trampade tappert på både dit och hem, stundtals puttade hon på brorsan i vagnen. Så Amanda var riktigt trött och hungrig när vi kom hem. Hampus hade återhämtat sig något enligt BVC:s "fina kurva" så först om två månader ska vi dit igen.

Därefter blev det två varv på slingan, det gick hyfsat ok. Skönt att få röra på sig lite. Sedan blev det en promenix in till stan för att beställa blommor och hitta kläder till begravningen på fredag. Det är inte riktigt rätt tid (när är det någonsin "rätt" tid?) att hitta svarta kläder. Det mesta går självklart i ljusa sommarfärger. Men hittade en outfit till slut, så nu är det fixat.

Just nu öser regnet ned utanför fönstret och Amanda o Pelle tittar på SvampBob fyrkant... Det är Amandas nya favorit och jag undrar faktiskt vad det är som är så fascinerande med denna gula svamp...?

God kväll!

söndag 23 maj 2010

Städsöndag

Herr och fru gräsand kom och hälsade på oss i Stadsparken

Så här glad blir man vid premiärturen i sittvagnen

PappaManda lek


Hampus hittar på bus i bakgrunden...



Idag har det stått städning på programmet för mig medan resten av familjen har sysselsatt sig på annat håll. Arbetar bäst när jag är själv och får plocka i lugn och ro.

Hampus börjar att bli en snabb liten kille. Snabbast är han när grinden till trappan inte är stängd. Då är det som han har turbo där bak ;)

Amanda utvecklar sitt språk och det hör till det vanligheterna att uttryck och meningar som vi vuxna använder kommer tillbaka som en boomerang. Annars fascineras vi av hennes goda minne av olika händelser, tex från förra sommaren.

I morgon blir det en tur till parenteserna.
Kram

lördag 22 maj 2010

- Vi Föräldrar

Har anmält lille Hampus till en omslagstävling i tidningen "Vi föräldrar". Om du har lust att sponsra vår lille kille, så klicka på denna länk: :)- Vi Föräldrar

Har för övrigt haft en underbar dag med picknick i stadsparken samt premiärtur på cykel med Hampus. Det gick jättebra och vi styrde kosan till ett lugnt område i stan där det fanns en rolig lekplats vilket uppskattades mycket. (Bilder kommer) Tur att vi fångade dagen då vädret framöver inte verkar bli så bra...

Ha en fortsatt trevlig pingsthelg!

torsdag 20 maj 2010

Vilken härlig dag







ÄNTLIGEN!

Äntligen en varm, solig och underbar dag på landet!

Idag har hela familjen Sjöberg/Karlsson/Eriksson afnjutit en dag i Tvingsmåla!

Så underbart att se barnen leka i gröngräset. Hampus kämpade som en liten myra med att lyfta sina små ben över grästuvorna för att inte snubbla.

En sådan här dag gör att man glömmer alla 20 gråa som var innan.


Förutom det kan jag meddela att jag inte fick jobbet i Kalmar. Är lite lättad
(men inte otacksam över arbetstillfället!) då jag insåg att mina arbetsdagar skulle annars blivit 12-timmars pass utan barnen och det vill jag inte. Livet vill något annat med mig, ska bli intressant att få se vad...

Go´natt!

onsdag 19 maj 2010

En bukett maskrosor


Brorsan är just nu ute med Amanda och leker på innegårdens lekplats. Inte för att jag hade haft något emot att vara ute, men Hampus är lite hängig och gnällig och inte lätt att underhålla samtidigt som Amanda. Pelle är och hjälper till i hans farmors hus så jag är så tacksam att Robban ställer upp.

Amanda kom inrusande för en liten stund sedan med en stor bukett maskrosor. "Här, mamma får du blommor av mig. Det finns massor där uppe." Efter ytterligare tio minuter kom hon med ännu en bukett: "Här, mamma. Men nu får jag inte plocka mera, för då har bina inga att äta på och då sticker de mig istället." Sedan sprang hon iväg med de blonda lockarna hoppande runt huvudet. Min stora lilla gullunge. (Nej, INTE du Robert;))

Trevlig onsdagskväll!


måndag 17 maj 2010

Ipod strul

En koncentrerad syster som håller brorsan i ett fast grepp


Sitter här och håller på att bli galen på min Ipod mini. Försöker att ladda över låtar, men det fungerar inte. Har gjort det förut, men det är långt mellan gångerna så jag har glömt hur jag fixade det förra gången...

Tänkte att det skulle vara kul att lyssna på med lite ny musik när jag i morgon ska till Figge och eventuellt ska springa en runda. Det känns inte lika jobbigt när taktfast musik strålar in i mina öron. Även om det inte är fel att lyssna på alla kvittrande fåglar som vill komma till tals. I torsdags regnade det så mycket när jag sprang att de nästan tystnade helt. Gissa vem som såg ut som en dränkt katt när hon kom hem?

Hampus går nu mer än han kryper. Han har en sån härlig gångstil, så kul och gullig på samma gång. Hjälp, snart är han ingen bebis längre!

Go natt!