söndag 29 november 2009

Kan inte lata bli...;)


Jag vet att jag har semester ;), men kan inte lata bli att skriva ett litet, litet inlagg nar jag nu anda sitter vid en dator. Vi har det bra, vadret ar kanon, maten ar jattegod och det kanns som vi ater hela tiden. HAHA vi blir godgrisar till jul allihop;)


Tyvarr har mannen drabbats av muskelinflammation i ryggen och svarmor luftrorskatarr sa det ar pencillinkurer at alla hall. Vi andra mar (peppar, peppar) bra.


Kram o bye

tisdag 17 november 2009

Mina ögonstenar


Amanda rabblade förut att hon bor i Oskarshamn och i Sverige och den och den på dagis bor i Sverige. Jaa, sa jag, alla häromkring bor i Sverige för Oskarshamn ligger i Sverige. Jaha, sa hon då fundersamt och sken sedan upp: Ligger Oskarshamn så här i Sverige? och lutade huvudet mot höger axel. Ok, det låter kanske inte så kul att läsa det, men det kom så fantastiskt spontant och var självklart för henne för ligger något, så ligger det ju ner.


"Sitter du ner eller står du upp" är Amandas favoritfras just nu då hon hjärntvättats av tv-reklamen. Hampus försöker hänga på med sin nyupptäckta fras: dödödödödödö wauawaua.


Åh jag älskar mina barn så det är inte klokt! (Trots Amandas trötthetsattack på Domus idag då hon grät och hojtade så att det inte gick att missa vart vi befann oss i affären;))


Love U

onsdag 11 november 2009

Packa packa


Idag har det börjats att packas kläder till resan. Det gäller att tänka igenom ordentligt vad som ska med. Det är lång tid vi ska vara borta, som tur är finns det tvättmaskin på hotellet så några gånger får man räkna med att tvätta. Det gäller att fylla tvättmaskinen när en tvätt kostar 35 kronor;) smålänning som man är. Har annars inte fattat att vi snart åker, det har länge känts så avlägset. Det ska bli sååå skönt att bli bortskämd och inte behöva tänka på vardagsbestyr utan endast umgås med familjen. Men en liten del av mig kommer att sakna den stegrande julstämningen i December. Jag har tänkt att ha julklappar och julpyntet i liten skala klart innan vi åker så att det bara är att komma hem och njuta av dagarna före dopparedan.
9 days left!
BYE

måndag 9 november 2009

Me & I


Har ikväll haft Me & I träff här hemma. Men det var nära att det inget blev då två bokade av i sista stund pga maginfluensa och misstänkt svininfluensa. :(
Me & I sortimentet är speciellt och det gäller att man gillar 70- och 80-tals stuk på kläderna med mycket plysch. Jag gillar en del och två av plaggen ser ni ovan som Hampus och Amanda kommer att bli innehavare av framöver.
11 dagar kvar...
Tjo

Päronpaj


Är favoriten för tillfället då vi har en hel del gråpäron från stugan. De lever nu på sista refrängen och är så där mjuka och saftiga så att det rinner längs mungiporna när man tar ett bett. Sötman gör att pajen blir så där smaskig som jag älskar!


Till ca 5 personer:


Skala 5-6 medelstora päron och lägg skivorna i en smord form.


Blanda 1 dl mjöl, 1 dl havregryn och 1 dl socker och häll över de skivade päronen. (Jag brukar köra dubbel sats, dvs 2dl av varje) Avsluta med att lägga några skivor med margarin på så ytan blir knaprig. Sätt in i ugnen i 175 grader i cs 20 minuter till ytan blir gyllenbrun.


Päronen går självklart att byta ut mot äpplen eller blåbär.


Smaska lugnt!

lördag 7 november 2009

Större fötter...?



Var det här i Oskarshamn igår, mysigt, men det skulle egentligen heta kulturkväll för senare än 22:00 håller de inte igång. Tyvärr fick jag inte se så mycket av det, men så ledsen är jag inte för det då jag åt "Black & White" med tjejerna. God mat och mycket trevligt umgänge kan jag sammanfatta kvällen med. Det är så trevligt att få se en annan sida av dem under avslappnade former. Dessutom kan man prata om vad som helst när inte små grytöron är med och lyssnar;) En sak som konstaterades är att man kan få större fötter när man fått barn. HAHA sa jag först för jag trodde att det var ett skämt. Men det visade sig att tre av fem tjejer har ökat en skostorlek efter barnen och det har inget att göra med vikten utan även ligamenten i fötterna mjukas upp av gravidhormonerna så fötterna kan på så sätt plattas ut en aning och tyvärr går det aldrig tillbaka. Så nu vet ni det...

Ta hand om er och myyyyyys i höstrusket!

fredag 6 november 2009

Tjejmiddag


I kväll blir det tjejmiddag på Asian House. Det är mammorna i föräldragruppen som ska få BF och MF (barnfritt o manfritt);). Vi har insett de senaste träffarna att vi hinner inte prata med varandra så mycket mellan blöjbyten, barnskrik och barngråt. Visst är det charmigt till en viss del men det ska bli SÅ SKÖNT att kunna prata i normal samtalston utan att bli avbrutna. Och så får vi ju hoppas att vi blir saknade när vi är borta:)
Mumsfilibubblan och trevlig fredag på er!