måndag 13 juni 2011

Hampus ordförråd och Amandas säärlek

Här är det en stund av mys, det är inte alltid så här fridfullt...


Några citat som sägs minst en gång om dagen av vår lille herre : "Dumma mamma, dumma pappa, dumma Tanta" (hans uttal för Amanda).

"Titta Pippi Longpump. Äta plätta." (Pippi lagar plättar vid något tillfälle)

I en bok som Amanda fick i födelsedagspresent är det en bild på hur vårt skelett ser ut. Hampus pekar och säger med hes mörk röst: "Doodalla". Brevid är det en bild som visar hur våra muskler är uppbyggda. Då pekar Hampus på den och säger "Doodalla inte".

När han är törstig vill han ha "bljök" och "tapt". I stugan konstaterade han att det fanns mycket "bygg". Vid ett tillfälle kröp det en ganska stor spindel på köksgolvet i stugan. Amanda kröp upp på köksbänken och Hampus tryckte sig tätt intill en stor möbel i det avgränsande rummet med en orolig blick på krypet på golvet. Vad är det undrade jag. "Pindel. dädd".

Amanda är "sär" enligt henne själv i stor-Emil på förskolan. På frågan varför han kallas så är att han är den äldsta Emil på förskolan. Hon får en sån där fånig gullig min när hans namn nämns. "Di barna, di barna" som di sa förr.



De blir stora för fort.



God natt!

söndag 12 juni 2011

Kort uppdatering

Vem är gladast?

Men hjälp, det är nästan så jag glömt bort hur man gör ett inlägg. Har både saknat och inte saknat min blogg. Har velat uppdatera den vid några tillfällen, men inspirationen har inte funnits för orken och tiden har inte funnits. April och maj är i klarhet de mest stressiga månaderna för en lärare och i år har det inte varit mindre för min del, då delar av min tjänst drastiskt ändrades. Men nu är det nästan rott iland och jag är stolt över vad jag åstadkommit.


Har spenderat de två sista helgerna i stugan och jag mår så bra där! All stress bara rinner av för där är man "back to basic". Ingen tv, ingen dator, I just love it. Den som hade svårast att smälta att det inte fanns någon tv på landet var Hampus. Hans favoriter är numera Pippi och Emil (och Amanda förstås). Han tittar en liten stund varje dag på någon av dessa filmer. Så han blev mycket besviken när han inte kunde få titta på "Pippi Lompump" eller "emi". Men han älskar även att vara ute så det glömdes ganska fort.



Är nervös inför onsdagen för då är det dags för Amanda att operera öron + polyper. Det ska inte vara något större ingrepp, men hon ska sövas och mina minnen från förra gången är inte allt för roliga. Hoppas bara det går vägen och att det inte blir några tråkiga följder av ingreppet.



Nu är det dags för sängen då en ny arbetsvecka med skolavslutning väntar!


TJO!

lördag 7 maj 2011

Grattis Petra!



GRATTIS

BÄSTASTE

PETRA


FÖDELSEDAGEN!


KRAM

lördag 30 april 2011

Grattis Amanda 5 år!





GRATTIS





VÅR





SÖTNOS










5-ÅRS DAGEN!



Dagen i bilder

Bilderna får till huvudsak tala om vilken fantastisk dag vi haft... Picknick i Stadsparken

Såpbubbleblåsning, Hampus var mest intresserad av att springa sååå långt bort från oss som han bara kunde...


Hampus poserar vid blomprakten


Amanda klappade hjortstatyn och konstaterade att den var len


Lite karusell åktes det med. Sista varvet såg Hampus lite ansträngd ut, till skillnad mot Amanda som gärna hade åkt en gång till.


Jaaa, hoppborg blev det åxå. Pelle lyckades fånga dem båda i luften.



Efter hoppningen fick alla barn en liten godispåse. Jag lovar jag åt inte en bit ;)



Efter powernap hemma cyklade vi till en lekplats i Kolberga.


Efterrätt på Cecil, mummaaaaa!



Eller hur...???


Sen avslut med paketöppning.



Trött men glad ska jag strax gå och knyta mig för i morgon fyller vår prinsessa år och vid elva kommer det 10 barn hit för kalas. Får se om jag överlever...;)


God natt























Grattis Hampus 2 år!

GRATTIS

GULLPLUTTEN


2-ÅRS DAGEN!


Foto: Linda Thörn, Kreathörn
Ett gammalt kort, men ack så bra på plutten.


I morgon är det dags för ett annat födelsedagsbarn...


Idag är det lek i lekparker och stadsparken som gäller. Nu gäller det att mamma och pappa orkar hänga med i deras tempo...hehe


TJO!








lördag 2 april 2011

Lite gott och blandat

Hampus är lycklig med ett armband
Amanda balanserar a la "Bollywood" Erik är go´och glad som vanligt

Denna födelsedagshälsning gjorde Amanda till kompisens 5-års kalas (Jo vi bokstaverade och jag skrev femman, ville dokumentera hennes framsteg)


Det har varit en lugn lördag. Amanda skulle ha gått på två kalas, men vaknade med ont i halsen och 39-graders feber. En ledsen Amanda konstaterade att hon inte orkade gå på kalas. Vi lovade henne lite extra skoj här hemma istället. Så det har blivit att pussla och spela bingo. Sedan har hon fått många filmer av nära och kära, senast av faster Linda med familj. Så nu har vi sett teckande Pippi, Barbie och nu går Emil i Lönneberga varm i DVD:n. Det var länge sedan jag såg Emil, men jag blir nostalgisk då den småländska miljön de skildrar påminner om landet och mina barndomssomrar (ja, jag börjar bli lite gammal;)). Men det jag inte kommer ihåg var att pappa Anton vid otaliga tillfällen lyfter Emil och skakar om honom ordentligt. Ok, det var ett annat då, men att skaka ett barn så känns inte speciellt föredömligt. Men jag minns inte att jag reagerade på det som barn, så det är kanske som vuxen jag är känsligare för det. Jag är en hopplös känslomänniska på gott och ont.

Nu ska jag gå ner till familjen, ha en go lördagskväll!