lördag 20 augusti 2011

Minnen från sommaren 2011

Sitter och undrar vart sommaren 2011 tog vägen... Det känns som jag nyss firade midsommar och här är jag nu mitt inne i augusti och ska ta emot de nya eleverna på måndag. Jag hinner inte med tidens hastighet även att jag ofta nyper mig i armen och påminner mig hur bra jag har det. Det jag saknar mest är att inte kunna ta dagen som den kommer utan nu är man inne i ekorrhjulet med upp-tidigt-på-morgonen, lämna på förskolan, jobbet, hem osv osv som vilken annan småbarnsförälder som helst OCH även om jag trivs med mitt jobb, undrar jag om det är meningen med livet att snurra i detta hjul med alla måsten... Jaja, ser fram emot en utlandssemester med parenteserna, brorsan och familjen i okt-nov då vi ska fira papsens jämna födelsedag (får inte skriva ut den för det är endast den mentala åldern (25) som egentligen räknas ;))

Är glad att jag äntligen kommer till datorn och får skriva ett par rader på min blogg som nästan sinat totalt. Men det är enklast att berätta något med hjälp av bilder så håll till godo: Familjen på bild (Pelle som skugga)



En av våra fina kvällsturer med morfars lilla båt. Det är synd att det är så himla många grund att hålla reda på, annars hade vi nog tagit flera turer.



Life is beautiful





Hampus lyckades att i hög fart ramla och träffa en sten som stack upp ur gräsmattan med pannan så det blev att limma på akuten, därav plåstret i pannan. Belöningen för att han varit så duktig var en tidning med "Blixten McQueen" med ett par bilar och det onda glömdes bort för en stund.


Amanda ville ofta att vi skulle åka med båten och titta på "kritorna". Med det menade hon de röda och gröna sjömärkena som visar hur båtarna ska åka för att inte stöta på ett grund. Vi fick kika på en del fina båtar när vi kom ut på den "riktiga" farleden ut mot Östersjön.



HÄR ser ni första gången som jag någonsin styr en båt med en snurra. Trots alla gånger man under sitt liv suttit i denna båt har det aldrig blivit att jag testat att styra. Men nu vid 31 års ålder var det dags. Ni ser hur glad jag är =)


En del bad blev det allt mellan varven. Amanda är totalt orädd och älskar att få kasta sig i vattnet med sina flytande medhjälpare.


En aggressiv grävskopa.



Amanda gillar Tingeling och blev så lycklig när hon i ett tidningspaket fick ett par vingar. Hon blev ganska snabbt besviken när hon insåg att det inte gick att flyga med dessa vingar. Efter att ha läst tidningen för henne hade hon en teori att det behövdes älvdrinkar för att lyckas. Men efter att ha testat även detta gav hon upp och nu leker hon knappt med dessa alls.


Pappa Pelle fiskade med barnen vid ett par tillfällen, här vid bryggan. Amanda lyckades få napp två gånger på raken. Jag är tacksam att de körde "catch-and-relese", barnbarn till en fiskare jag är.


Här är barnen och Pelle på väg på en annan fisketur och nu med båten. Det är kul att hålla handen i vattnet.


Så här trött blir man av att fiska med pappa...



Nu är det dags för nattinatti!

onsdag 6 juli 2011

Stughäng/Midsommar/Gotland

Här blir det ett axplock av våra bilder som tagits hittills i sommar. Är precis idag hemkomna från Gotland där vi haft ännu en härlig vecka med mestadels fint väder. Nu är det Latitud och dop som står på schemat de närmsta dagarna. Det ska bli jättekul! Håll tillgodo av bilderna, de skvallrar bra om mitt liv just nu!

Vi har försökt att plantera i stenmuren och lyckats ok.


Barnen leker.


Här är det dags för midsommarstång!



"Vår" badvik.


Barnen är laddade för en båttur till badplatsen.


Amanda känner på hur det är att ro.



Amanda gungar i Anders hemgjorda gunga med härligt sving.



Amanda plockar blomster i Anders trädgård.


På tripp på Gotlands västkust.



Hampus som är galen i bollar, kastade sig på den gula bojen med förhoppningen att den skulle gå att kicka med.


Här är vi på stenjakt vid Ekstakusten.


Fortsatt Ekstakusten.


Detta blev fyndet på Ekstakusten - en massa hjärtan!!!! Supernöjd!


Amanda provar sina estetiska sidor på Tofta.


Vår prinsessa...


Igen....

Mina prinsar....



Ja, vad ska jag säga... Livet leker och I Löööööv it! :)































fredag 17 juni 2011

Operation avslutning



Jaha, nu är operation och skolavslutning avklarat. Pust! Amanda var superduktig på sjukhuset. Hon tog medicin och lugnande utan att blinka. Det var lite värre när hon första gången vaknade efter narkosen. Då tjöt och tjoade hon och skulle HEM! Det hjälpte inte att jag vaggade henne i famnen och talade lugnt och stilla. Jag bara kände hur irriterad hon var när hon spände hela kroppen och tjöt: "Jag viiillll heeeem"! Sköterskan fick ge henne ytterligare lite lugnande och då somnade hon gott om och humöret var ett helt annat nästa gång hon vaknade.



Skolavslutningar är fina, vackra och stämningsfulla men ändå på något sätt vemodiga. Det är skönt men lite sorgligt att säga hej då till det gamla som man byggt upp under ett läsår. Så nu håller jag på att flytta på jobbet från en lokal till en annan med nya utmaningar i sikte. Det ska bli jättespännande!



Nu bär det av ännu en helg till stugan. Denna gång hänger brorsan med och det ska bli superkul!



Trevlig helg!

måndag 13 juni 2011

Hampus ordförråd och Amandas säärlek

Här är det en stund av mys, det är inte alltid så här fridfullt...


Några citat som sägs minst en gång om dagen av vår lille herre : "Dumma mamma, dumma pappa, dumma Tanta" (hans uttal för Amanda).

"Titta Pippi Longpump. Äta plätta." (Pippi lagar plättar vid något tillfälle)

I en bok som Amanda fick i födelsedagspresent är det en bild på hur vårt skelett ser ut. Hampus pekar och säger med hes mörk röst: "Doodalla". Brevid är det en bild som visar hur våra muskler är uppbyggda. Då pekar Hampus på den och säger "Doodalla inte".

När han är törstig vill han ha "bljök" och "tapt". I stugan konstaterade han att det fanns mycket "bygg". Vid ett tillfälle kröp det en ganska stor spindel på köksgolvet i stugan. Amanda kröp upp på köksbänken och Hampus tryckte sig tätt intill en stor möbel i det avgränsande rummet med en orolig blick på krypet på golvet. Vad är det undrade jag. "Pindel. dädd".

Amanda är "sär" enligt henne själv i stor-Emil på förskolan. På frågan varför han kallas så är att han är den äldsta Emil på förskolan. Hon får en sån där fånig gullig min när hans namn nämns. "Di barna, di barna" som di sa förr.



De blir stora för fort.



God natt!

söndag 12 juni 2011

Kort uppdatering

Vem är gladast?

Men hjälp, det är nästan så jag glömt bort hur man gör ett inlägg. Har både saknat och inte saknat min blogg. Har velat uppdatera den vid några tillfällen, men inspirationen har inte funnits för orken och tiden har inte funnits. April och maj är i klarhet de mest stressiga månaderna för en lärare och i år har det inte varit mindre för min del, då delar av min tjänst drastiskt ändrades. Men nu är det nästan rott iland och jag är stolt över vad jag åstadkommit.


Har spenderat de två sista helgerna i stugan och jag mår så bra där! All stress bara rinner av för där är man "back to basic". Ingen tv, ingen dator, I just love it. Den som hade svårast att smälta att det inte fanns någon tv på landet var Hampus. Hans favoriter är numera Pippi och Emil (och Amanda förstås). Han tittar en liten stund varje dag på någon av dessa filmer. Så han blev mycket besviken när han inte kunde få titta på "Pippi Lompump" eller "emi". Men han älskar även att vara ute så det glömdes ganska fort.



Är nervös inför onsdagen för då är det dags för Amanda att operera öron + polyper. Det ska inte vara något större ingrepp, men hon ska sövas och mina minnen från förra gången är inte allt för roliga. Hoppas bara det går vägen och att det inte blir några tråkiga följder av ingreppet.



Nu är det dags för sängen då en ny arbetsvecka med skolavslutning väntar!


TJO!

lördag 7 maj 2011

Grattis Petra!



GRATTIS

BÄSTASTE

PETRA


FÖDELSEDAGEN!


KRAM

lördag 30 april 2011

Grattis Amanda 5 år!





GRATTIS





VÅR





SÖTNOS










5-ÅRS DAGEN!