söndag 30 augusti 2009

Home sweet home


Är nu hemma igen och försöker att få ordning på alla tusen saker som har förflyttats från stugan. Då jag är något av en hamster och vi inte har överdrivet med utrymmen så försöker jag hela tiden att komma på nya idéer för att utnyttja det vi har maximalt. Och, ja jag försöker rensa med jämna mellanrum. Amanda har konstaterat att det är stökigt på vissa ställen i hemmet. Sedan att ett av ställena är hennes rum vill hon inte gärna höra talas om... Det är absolut inte lika roligt att plocka bort saker som det är att plocka fram dem.
När vi höll på för fullt att packa alla grejer i stugan i fredags så stannade Amanda plötsligt upp i köket och frågade allvarligt: "Är sommaren slut nu?" Jag blev lite tagen av hennes insikt och svarade efter en stund att så var fallet. Kände då att känslan av vemod kom ifatt mig som jag försökt att förtränga genom att ha full fokus på packandet.

I morgon börjar hon på en ny avdelning på förskolan som lämpligt heter Katthult eftersom hon ääääälskaaaar katter. Det ska bli spännande och se vad hon tycker om detta. Inte för att jag för ett ögonblick tror att det kommer att bli ett problem, tvärtom, men det är dock en förändring.

Själv ska jag nu gå och lägga mig och fortsätta och läsa i "Luftslottet som sprängdes" av Stieg Larsson, natti, natti.

söndag 23 augusti 2009


En av lekarna på gårdsfesten var att designa en brudklänning med hjälp av toapapper...Malin var en av modellerna.

Ett litet inlägg får det bli, snart är det dags att åka till Kalmar på 60-års kalas. Igår var det gårdsfest som faktiskt har blivit en tradition i området. Trevligt, men synd att de flesta av barnfamiljerna inte kom så barnlekarna blev tyvärr inställda:( Varje år är det en liten festkommitté som ansvarar för mat, lekar m.m. Nästa år är det Malin, jag + två herrar som har ansvaret. HeHe det ska bli spännande. I morgon är det dags att laga hål hos tandläkaren, mindre kul men ett måste. Sedan är det sista veckan innan allvaret börjar igen med dagis och jobb för Pelles del. Jag har blandade känslor gällande detta för det har varit underbart att vara hemma hela familjen och ta dagen som den kommer. Men det ska bli kul att komma hem och ta tag i de små projekt jag tänkt under hösten och så blir det semester igen den 20:e november...:)

Kram

söndag 9 augusti 2009

Strandbus

Pelle o Amanda badar i Vånevik
Kusinerna poserar

Rami känner på vattnet


Pelle har tagit hand om ett par busungar=)
Tack Terese m. familj för en fin lördag!!! Nu blir det (tjat, tjat) stugan några dagar till, det sägs att det fina vädret snart är ett minne blott så nu ska det njutas!!! KRAAAM!



lördag 8 augusti 2009

Sommar och sol

Amanda i svampskogen
Magövningar

Tre trallande jäntor...=)


Heja, Robert!

Lek med kusin Rami

Tjohoj, back in the civilisation again! Amanda var igår med mor och bror i släptåg på födelsedagskalas hos sysslingen Jonathan som nu fyllt 2 år. Det var egentligen inte meningen att komma till O-hamn än på ett tag, men sysslingarna fann varandra på Hampus dop och jag fick nu tillfälle att träffa min kusin samtidigt. Amanda tyckte att det var ett stort plus att de hade två små kattungar. Stackarna, min kusin var till slut tvungen att gömma dem på balkongen för att de skulle få lugn och ro från fyra småbarns hårdhänta tag.

I år är det rikligt av många saker i naturen inte minst kantareller. Förra veckan var Amanda och jag på en långpromenad i skogen som nästan tog två timmar. Jag förstår faktiskt inte att hon orkade och helst inte med tanke på i vilken sinnesstämning hon först var. Småkinkig för att hon började bli trött, men tjatade att vi skulle plocka svamp för hon ÄLSKAR verkligen det. När vi äntligen är på g börjar det regna = amanda börjar storgråta för hon tror att nu blir det ingen tripp. Men vi tog på oss regnkläder och traskade iväg, min filosofi var att vi hinner nog en bit på stigen innan vi är tvugna att vända, men åter igen visar hon att hon är en envis liten oxe ;) Summa summarum blev det en hel del svamp, ca 8 liter.
Min bror har under ett par dagar varit på besök i stugan. Hehe, han tänkte nog ha semester, men det satte Amanda stopp för:) Hon jagade honom från morgon till kväll och ville leka allt möjligt. Robban brukar även sova till elva, tolv, men Amanda väckte honom betydligt tidigare hihi. Så efter ett par dagar såg han lite sliten ut och cyklade hem igen. Det visade sig att han sov tolv timmar den första natten hemma. Nu låter det som att han var tvungen att göra en massa, men det mesta gjorde han frivilligt för han tycker om Manda. =)

I dag blir det att sammanstråla vid Vånevik med Pelles storasyster och familj som är på besök i Småland denna vecka. Sedan blir det grillning i Skrika som avslutning. Därefter blir det stugan ett tag till. Tjingeling

måndag 27 juli 2009

De härliga citatens dag

Dopklänning som gått i arv. Jag, Robert och Amanda har döpts i den.


Idag har dagen förgyllts av att Amanda lyckats fälla flera roliga kommentarer så att det har varit svårt att hålla sig för skratt (och som de flesta vet är jag supersämst på det...). När vi var på väg ut på promenad så fick hon syn på rosväxten på uteplatsen som tappat alla sina blommor. "MAMMA (helt knäckt..), blomman är helt STÖRD!"(obs, förstörd) Ok, jag vet det är fult att skratta åt att uttalet blir fel, men det lät så kul! Sedan när Pelle skulle trösta Hampus råkade han ta Amandas napp, han hann aldrig att ge honom den, men Amanda såg detta och blev jätteledsen. Jag lyckades lugna henne hyfsat och berättade att vi skulle åka och handla lite senare. Då säger hon helt lugnt: "Ok, mamma. Men jag måste sätta mig i trappen och gråta särdigt sörst", vilket hon även gjorde. (Hon kan inte uttala bokstaven f) Jag var tvungen att gå i ett annat rum och gömma mig och fnissa.

Amanda får små ryck ibland och kastar saker vilt omkring sig. I dag var det dags för en gummiplatta som hon hittat under en matta som halkskydd. När Pelle sa åt henne att genast ta upp vad hon kastat, säger hon: "Jag kan inte ta upp den, jag är för trött i mina ben." Ja, vad säger man då?

Hampus favoritord är "Gaaaaahhhh" och så drar han in luft så att han låter som en groda, men då blir han nästan rädd själv.

Vi försöker att skriva ner saker som händer, uttal, meningar osv. för att ha och läsa och roas av i framtiden. Det är annars så lätt att glömma bort många härliga saker som händer i vardagen.
Kram i morgon bär det ut på landet igen!

söndag 26 juli 2009

Lugnet råder...











Sitter och pustar ut efter en intensiv men rolig dag. Hampus var lugn under dopceremonin och det var vi alla tacksamma för, inte minst Robban;). Tack vare att det bara var han som döptes var det hela över på ca 25 minuter. Sedan bar det av till Be-Ge:s matsal för energipåfyllning och trevligt umgänge. Amanda fann sig en ny kompis och släkting i Jonathan, snart 2 år. De var otroligt söta och de kramades flera gånger men ingen lyckades fånga det på bild, tyvärr. När vi bad dem vägrade Amanda, det skulle vara på hennes villkor, hi,hi.


Måste nu krypa till kojs, natti, natti.