söndag 6 september 2009

Hemma igen!


Är nu hemma efter en fantastisk helg hos mina föräldrar i skogen. Den blev som jag hoppades på. Amanda tycker det är otroligt roligt att busa med mormor och morfar, men två stora plus är förstås katten som hon såååååå gärna vill gosa med samt alla leksaker som är sparade sen den gamla goda tiden när vi var små. (är det någon som brukade titta på teckande Snurre Sprätt, tidigt 90-tal??? I så fall fanns det där en flicka som med sin gälla röst befallde att få gosigosigosa med alla djur som hon fick syn på. Visst hon var närmast elak mot djuren och det menar jag inte att Amanda är men jag tänker lite på henne när jag ser henne in action med katten. Han trycker sig mot backen och försöker att göra sig osynlig, vilket inte är lätt då han inte är en liten kisse utan mer som en björn;))Idag hade hon värsta utläggningen för katten vad hon skulle göra när hon kom hem samtidigt som hon höll en stadig hand på hans rygg: "Först förstår du så ska vi handla på Maxi, sedan ska jag BADA och borsta tänderna och tutte och snutte och titta tv soffan" Katten såg måttlig road ut och tänkte nog att intresseklubben noterar. I torsdags morse när vi by foot var på väg till Amandas förskola så låg det ett tjockt distäcke överallt. "Oj, sa Amanda vad är det"? Jag förklarade att det var dimma. "Jag tror att det är bilarnas övergaser." Jag fick fråga om innan poletten ramlade ner att det var bilarna avgaser hon menade.


Nu är det dags att sova, får se vad morgondagen bär med sig...

Natt, natti

onsdag 2 september 2009

Tillbaka till vardagen...


Jaha, nu har några vardagar ramlat på i högt tempo. Det är en omställning att helt plötsligt vara tvungen att gå upp kl 06:00 för att hinna med allt till kl 07:45 när det bär av till förskolan. (Ja, alltid ska man ha något att gnälla på;))Amanda har inte varit svår att få upp på morgonen utan har tyckt att det har gått alldeles för sakta innan vi äntligen ska åka dit. Hampus däremot har kommit in i en gnällperiod vilket innebär att han inte vill vara ifrån famnen mer än en liten stund samt orolig sömn på nätterna. Vi tror att det är tänderna som spökar för han dreglar niagarafallet och håller på att äta upp sina händer när han inte superfrenetiskt tuggar på en bitring. Ja, ja det är kärt besvär, tycker bara att denna gång går det så mycket fortare med allting. Delvis är han mer fysisk än vad Amanda var vilket innebär att han är "före" henne i utvecklingen men även att nu har man två fantastiska barn som båda kräver omsorg på olika sätt.


I morgon bär det ut i skogen till mamma och pappa, gäller att passa på innan de flyttar hem för säsongen. Blir att promenera, spela kort, äta god mat och bara vara = JA TACK!

Tjo hej, leverpastej =)

söndag 30 augusti 2009

Home sweet home


Är nu hemma igen och försöker att få ordning på alla tusen saker som har förflyttats från stugan. Då jag är något av en hamster och vi inte har överdrivet med utrymmen så försöker jag hela tiden att komma på nya idéer för att utnyttja det vi har maximalt. Och, ja jag försöker rensa med jämna mellanrum. Amanda har konstaterat att det är stökigt på vissa ställen i hemmet. Sedan att ett av ställena är hennes rum vill hon inte gärna höra talas om... Det är absolut inte lika roligt att plocka bort saker som det är att plocka fram dem.
När vi höll på för fullt att packa alla grejer i stugan i fredags så stannade Amanda plötsligt upp i köket och frågade allvarligt: "Är sommaren slut nu?" Jag blev lite tagen av hennes insikt och svarade efter en stund att så var fallet. Kände då att känslan av vemod kom ifatt mig som jag försökt att förtränga genom att ha full fokus på packandet.

I morgon börjar hon på en ny avdelning på förskolan som lämpligt heter Katthult eftersom hon ääääälskaaaar katter. Det ska bli spännande och se vad hon tycker om detta. Inte för att jag för ett ögonblick tror att det kommer att bli ett problem, tvärtom, men det är dock en förändring.

Själv ska jag nu gå och lägga mig och fortsätta och läsa i "Luftslottet som sprängdes" av Stieg Larsson, natti, natti.

söndag 23 augusti 2009


En av lekarna på gårdsfesten var att designa en brudklänning med hjälp av toapapper...Malin var en av modellerna.

Ett litet inlägg får det bli, snart är det dags att åka till Kalmar på 60-års kalas. Igår var det gårdsfest som faktiskt har blivit en tradition i området. Trevligt, men synd att de flesta av barnfamiljerna inte kom så barnlekarna blev tyvärr inställda:( Varje år är det en liten festkommitté som ansvarar för mat, lekar m.m. Nästa år är det Malin, jag + två herrar som har ansvaret. HeHe det ska bli spännande. I morgon är det dags att laga hål hos tandläkaren, mindre kul men ett måste. Sedan är det sista veckan innan allvaret börjar igen med dagis och jobb för Pelles del. Jag har blandade känslor gällande detta för det har varit underbart att vara hemma hela familjen och ta dagen som den kommer. Men det ska bli kul att komma hem och ta tag i de små projekt jag tänkt under hösten och så blir det semester igen den 20:e november...:)

Kram

söndag 9 augusti 2009

Strandbus

Pelle o Amanda badar i Vånevik
Kusinerna poserar

Rami känner på vattnet


Pelle har tagit hand om ett par busungar=)
Tack Terese m. familj för en fin lördag!!! Nu blir det (tjat, tjat) stugan några dagar till, det sägs att det fina vädret snart är ett minne blott så nu ska det njutas!!! KRAAAM!



lördag 8 augusti 2009

Sommar och sol

Amanda i svampskogen
Magövningar

Tre trallande jäntor...=)


Heja, Robert!

Lek med kusin Rami

Tjohoj, back in the civilisation again! Amanda var igår med mor och bror i släptåg på födelsedagskalas hos sysslingen Jonathan som nu fyllt 2 år. Det var egentligen inte meningen att komma till O-hamn än på ett tag, men sysslingarna fann varandra på Hampus dop och jag fick nu tillfälle att träffa min kusin samtidigt. Amanda tyckte att det var ett stort plus att de hade två små kattungar. Stackarna, min kusin var till slut tvungen att gömma dem på balkongen för att de skulle få lugn och ro från fyra småbarns hårdhänta tag.

I år är det rikligt av många saker i naturen inte minst kantareller. Förra veckan var Amanda och jag på en långpromenad i skogen som nästan tog två timmar. Jag förstår faktiskt inte att hon orkade och helst inte med tanke på i vilken sinnesstämning hon först var. Småkinkig för att hon började bli trött, men tjatade att vi skulle plocka svamp för hon ÄLSKAR verkligen det. När vi äntligen är på g börjar det regna = amanda börjar storgråta för hon tror att nu blir det ingen tripp. Men vi tog på oss regnkläder och traskade iväg, min filosofi var att vi hinner nog en bit på stigen innan vi är tvugna att vända, men åter igen visar hon att hon är en envis liten oxe ;) Summa summarum blev det en hel del svamp, ca 8 liter.
Min bror har under ett par dagar varit på besök i stugan. Hehe, han tänkte nog ha semester, men det satte Amanda stopp för:) Hon jagade honom från morgon till kväll och ville leka allt möjligt. Robban brukar även sova till elva, tolv, men Amanda väckte honom betydligt tidigare hihi. Så efter ett par dagar såg han lite sliten ut och cyklade hem igen. Det visade sig att han sov tolv timmar den första natten hemma. Nu låter det som att han var tvungen att göra en massa, men det mesta gjorde han frivilligt för han tycker om Manda. =)

I dag blir det att sammanstråla vid Vånevik med Pelles storasyster och familj som är på besök i Småland denna vecka. Sedan blir det grillning i Skrika som avslutning. Därefter blir det stugan ett tag till. Tjingeling